Oferte locuri de munca top

Achizitiile publice vor fi cat mai centralizate

Centralizarea achizițiilor publice va fi implementată de Agenția Națională pentru Achiziții Publice. În acest sens, în prezent Agenția se ocupă de identificarea și selecția instituțiilor interesate să constituie unități de achiziții centralizate la nivel local.

Unitățile de Achiziții Centralizate sunt necesare întrucât s-a constatat la nivelul UE că doar transpunerea legislației europene în cea națională nu reușește să eficientizeze abordările pentru problemele sistemice. Spre exemplu, o procedură de achiziție durează aproximativ 77 de zile în Letonia și aproximativ 230 de zile în Grecia, ambele țări aplicând aceleași directive europene.

O soluție pentru sporirea eficienței sistemului de achiziții publice este agregarea cererii și introducerea practicilor centralizate de achiziții.

Achiziția centralizată este un proces în care o autoritate contractantă, reprezentând nevoile colective ale altor entități publice, desfășoară funcții de achiziții publice în numele acestor entități.

În majoritatea statelor membre UE, achizițiile publice se desfășoară, în principal, pe o bază foarte descentralizată (la nivelul ministerelor, al autorităților locale sau al altor organisme publice) de către sute sau uneori de mii de autorități contractante. Cu toate acestea, se poate spune că în ultimii ani în majoritatea Statelor Membre se poate observa o tendință clară de trecere spre un sistem central de achiziții, bazat pe proceduri electronice. Astfel, se poate constata că unitățile de achiziții centralizate devin un element-cheie al organizării sistemului de achiziții publice.

Realizarea achizițiilor publice prin intermediul unităților de achiziții centralizate ar aduce următoarele beneficii, argumentează ANAP:

* Simplificarea procedurilor de achiziție publică și reducerea costurilor asociate: unitatea de achiziții centralizate organizează procedurile de atribuire în numele autorităților contractante, spre deosebire de situația în care fiecare autoritate contractantă organizează propriile proceduri de atribuire;

* Agregarea cererii și realizărea de economii de scară de până la 20%: unitatea de achiziții centralizate organizează procedurile de atribuire pentru volume mari, pe baza necesităților agregate ale autorităților contractante, ceea ce crește atractivitatea procedurilor de atribuire și permite realizarea de economii prin raportare la volumele achiziționate;

* Îmbunătățirea capacității administrative și expertizei: unitatea de achiziții centralizate concentrează expertiză și personal specializat în domeniul achizițiilor publice, ceea ce contribuie la creșterea încrederii în activitatea unității de achiziții centralizate și la o concurență sporită în cadrul procedurilor de atribuire organizate de aceasta;

* Îmbunătățirea transparenței: Datorită unui control mai ușor prin autoritățile competente (comparativ cu monitorizarea a mii de autorități contractante mici situate pe teritoriul întregii țări), unitatea de achiziții centralizate are un rol important în combaterea corupției.

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 1/martie 2021

Sus