FORUM - CONSTRUCTORI 2018

Autostrada Unirii – Tg Mures – Iasi – Ungheni – Chisinau: Noi, inginerii constructori, PUTEM, dar politicienii VOR?

De mai bine de 27 de ani România se îndepărtează tot mai mult de lumea civilizată și asta pentru că avem politicieni care după revoluție nu au mai reușit să finalizeze nici un proiect major de infrastructură. În timp ce Rusiei i-au luat doi ani să proiecteze, autorizeze și execute un pod peste Marea Neagră, cu lungimea de aproape 20 de kilometri, și care să lege Federația Rusă de Crimeea, noi în ultimii doi ani nu am reușit să recepționăm aproape nimic din ceea ce s-a început, iar de pus prima lopată la o nouă porțiune de autostradă nici nu poate fi vorba.

Înainte de 1989 constructorii români au reușit într-un sfert de secol să facă sute de poduri, sute de hidrocentrale, o centrală atomică, mii de kilometri de linii electrificate, mii de kilometri de magistrale de gaze naturale, milioane de unități locative. Ce s-a reușit în perioada de după revoluție? Nici să dăm cu var ceea ce s-a construit atunci.

Oamenii ce au făcut toate aceste lucruri încă mai există și alături de ei s-a dezvoltat acum o nouă generație de ingineri proiectanți și constructori.

Cu toate acestea legislația și licitațiile sunt făcute în așa fel încât aceste lucrări nu ajung niciodată la companiile românești ci în mâini străine. Și asta nu ar fi rău, dar aceste firme nu au venit niciodată cu oameni aici, nu au venit cu materiale și nici cu bani. Aceste firme au venit doar ca să căpușeze economia României și niciodată nu au reușit să ducă la bun sfârșit proiectele majore cu încadrarea în costuri sau timpul alocat. Dacă e să ne uităm mai bine am putea chiar vedea că marea majoritate nu prea a încheiat nimic pe aici, iar mulți din ei au încasat avansul și apoi și-au declarat insolvența. Sigur că toate acestea au un iz penal, dar cui îi pasă din moment ce juridicția românească nu depășește granițele țării iar de multe ori administratori la firme cu cifre de afaceri impresionante și care eludează statul sunt niște fantome nevinovate.

Dar să revenim la autostradă noastră. La acest moment Moldova se scaldă într-o sărăcie lucie, diferența față de celelalte regiuni istorice fiind colosală. De ce? Pentru simplul motiv că miniștrii care s-au perindat pe la transporturi, așa cum este și actualul ministru din Bacău, au considerat că autostrada Unirii nu reprezintă o prioritate cică pentru că asta ar duce la creșterea salariilor și nu am mai fi competitivi.

Legarea Moldovei la Europa civilizată trebuie să reprezinte un obiectiv major. Vorbim de un proiect care real se poate realiza în doar câțiva ani dar pare că există interese spre blocarea lui. Și cine ar putea să aibă astfel de interes?

Dar moldovenii nu stau. De ceva timp în Moldova au apărut asociații care militează activ pentru ca această autostradă să se construiască și pare că demersurile lor încep să producă efecte. Prin parlament deja se plimbă o lege ce vizează construirea acestei autostrăzi, de parcă de legi era nevoie și nu se o înțelegere politică.

Sunt curios dacă actualului ministru al transporturilor, Lucian Șova, nu îi este rușine să se întoarcă acasă în Bacău și să spună oamenilor că el nu a putut face nimic. Ba puteți face și multe, căci funcția de ministru nu ar trebui să fie un breloc de pus lângă chei.

Noi constructorii putem și să proiectăm și să construim această autostradă. Așa cum sute de hidrocentrale au fost proiectate și executate în trecut, tot așa și cum, cu o tehnologie net superioară, putem să construim aceste autostrăzi, cu firme românești, cu materiale românești și cu specialiști din România.

www.Colegiu-Diriginti-Santier.ro

 

 

 

 

Citiți și:

4 ha pentru o noua zona industriala langa Bucuresti

Viitoare lucrari de infrastructura rutiera de peste 25 mil euro

Peste 100 apartamente vor fi construite in continuarea unui mare proiect

Sosea de legatura intr-o zona cunoscuta a Bucurestiului

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.7/oct 2018

01

Sus
Translate »