Oferte locuri de munca top

Care este fluxul digital din constructii, in urma semnaturilor electronice

Odată aprobată folosirea semnăturii electronice din luna ianuarie a acestui an, fluxul documentelor este complet digitalizat în domeniul construcțiilor, a anunțat Inspectoratul de Stat în Construcții – ISC.

Mai exact, certificatul calificat de semnătură electronică poate fi utilizat la semnarea tuturor documentelor din cadrul unui proces din zona construcţiilor, astfel:

Pas 1. Primăria emite certificatul de urbanism 100% digital, semnat electronic.

Pas 2. Arhitecţii, inginerii de rezistenţă şi inginerii de instalaţii (termică, electrică, sanitară, gaze, apă) elaborează proiectele şi le semnează electronic.

Pas 3. Verificatorii de proiecte contrasemnează electronic proiectele elaborate de arhitecți, inginerii de rezistență și inginerii de instalații.

Pas 4. Autoritățile publice și furnizorii de servicii publice (ex. salubritate) emit avize semnate electronic, în baza unor documente extrase din proiectele realizate de arhitecți și ingineri. De asemenea, dacă sunt menţionate în certificatul de urbanism, se pot aduce alte documente suplimentare necesare autorizaţiei de construcţie (ex: ridicare topografică, studiu geotehnic).

Pas 5. Primăria emite autorizația de construcție, semnată electronic în baza proiectelor și avizelor menționate în certificatul de urbanism.

Pas 6. Dirigintele de șantier și responsabilul tehnic de execuție validează pașii aprobați în autorizația de construcție, prin semnarea electronică a unor procese verbale de șantier, dispoziții etc.

Pas 7. La finalul construcţiei, în baza documentelor întocmite de arhitecţi, ingineri şi documentelor semnate de RTE şi dirigintele de şantier, Primăria prin reprezentantul ei eliberează un document pentru Recepţia finală a clădirii – desigur, semnat electronic.

Cine poate utiliza semnătura electronică calificată

Certificatul calificat de semnătură electronică poate fi utilizat în desfăşurarea activităţii de către auditorii energetici, experţii tehnici, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici cu execuția (RTE), diriginții de șantier, arhitecți, specialiștii în amenajarea teritoriului/ urbanism, specialiștii, experții și verificatorii tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice, inginerii elaboratori ai proiectelor, persoanele fizice din domeniile conexe construcțiilor, arhitecturii și urbanismului (IGSU, ANCPI), respectiv autoritățile şi

instituțiile împuternicite să emită avize, acorduri, autorizații (primării, ISC, AFM, Poliţie, Salubritate, Pompieri, utilităţi).

Ce documente pot fi semnate cu certificatul calificat de semnătură electronică

În domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism pot fi semnate electronic cu un certificat calificat toate documentele în format PDF – de la certificate de urbanism, certificate energetice, rapoarte de expertiză tehnică, proiecte de arhitectură / rezistenţă / instalaţii, procese-verbale, dispoziţii de şantier, Planuri Urbanistice Zonale (PUZ), Planuri Urbanistice de Detaliu (PUD), Planuri Urbanistice General (PUG), până la autorizaţii de construcţie, studii geotehnice / de impact şi avize.

Semnătura electronică în Adobe Acrobat Reader

Pe scurt, se poate semna electronic foarte simplu utilizând aplicaţia gratuită Adobe Acrobat Reader, urmând următorii paşi:

* se deschide documentul cu Adobe Acrobat Reader şi se dă click pe Tools, iar în fereastra apărută se selectează opțiunea Certificates;

* se dă click pe Digital Sign, iar apoi pe butonul OK din următorul mesaj;

* se trasează un dreptunghi în locul unde se doreşte aplicarea semnăturii, iar în fereastra apărută ulterior se selectează certificatul digital dorit și se dă click pe butonul Continue;

* în fereastra următoare, se dă click pe butonul Sign pentru a continua semnarea documentului;

* se salvează documentul şi se introduce PIN-ul de la token-ul pe care se află certificatul;

* după introducerea PIN-ului, pe document va apărea semnătura în locul în care a fost desenat dreptunghiul de semnare.

Cum se verifică un document semnat electronic

Verificarea unei semnături electronice calificate se poate face tot în Adobe Acrobat Reader, validitatea ei fiind confirmată printr-o serie de elemente precum:

* bifa verde și textul „Signed and all signatures are valid”;

* indicarea sursei informațiilor folosite pentru validarea semnăturii: „Source of Trust obtained from the European Union Trusted Lists (EUTL)” (încrederea în semnătură este dată de listele sigure ale Uniunii Europene);

* marca de încredere a Uniunii Europene (lacătul albastru cu steagul UE) și identificarea semnăturii electronice ca fiind calificată.

 

Descărcați aici Instrucțiunile ISC

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/noiembrie-decembrie 2020

Sus