Oferte locuri de munca top

Ce obligații aveti ca beneficiar al unei constructii in executie

obliDacă aveți în lucru o construcție trebuie să știți ce obligații vă revin, mai ales că sunt preconizate modificări ale actelor normative în vigoare. Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii urmează să fie modificate conform unui proiect de act normativ.

Astfel, după obţinerea autorizaţiei de construire/desfiinţare, în vederea executării lucrărilor, investitorul/beneficiarul are câteva obligații față de autorități:

a) Trebuie să anunțați începerea lucrărilor de construcţii autorizate

Trebuie să anunțați la primăria care v-a eliberat autorizaţia şi la Inspectoratul teritorial în construcţii data şi ora începerii lucrărilor de construcţii autorizate. Pentru aceasta veți utiliza formulare tipizate puse la dispoziţie de primărie împreună cu autorizaţia.

Ca o noutate adusă de modificările preconizate, veți putea anunța începerea lucrărilor de construcţii autorizate și on line, dar „în funcţie de resursele tehnice necesare disponibile ale autorităţii administraţiei publice locale/ale Inspectoratului teritorial în construcţii şi de deţinerea semnăturii digitale de către investitor/beneficiar”.

b) Trebuie să amplasați la loc vizibil Panoul de identificare a investiţiei.

c) De asemenea, trebuie să anunțați finalizarea lucrărilor de construcţii. Veți aduce la cunoştinţă primăriei şi Inspectoratului teritorial în construcţii data şi ora finalizării lucrărilor de construcţii autorizate, utilizând formulare tipizate puse la dispoziţie împreună cu autorizaţia.

 

După realizarea construcției, pentru darea în exploatare/punerea ei în funcţiune este necesară realizarea următoarelor operaţiuni:

 1) Regularizarea taxelor şi cotelor legale

În cel mult 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construcţii, odată cu efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, beneficiarul noii construcții are obligaţia să regularizeze taxele şi cotele legale. În acest scop, trebuie să declarați la primărie valoarea finală (rezultată) a lucrărilor – se pot prezenta documentele doveditoare necesare.

Primăria va aplica prevederile Codului fiscal şi va înştiinţa Inspectoratul de Stat în Construcţii despre finalizarea execuţiei lucrărilor, precum şi valoarea finală a investiţiei -aşa cum a fost calculată la efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor.

2) Declararea construcţiilor în vederea impunerii

Toate construcţiile proprietate particulară se declară, în vederea impunerii, la organele financiare teritoriale sau la unităţile subordonate acestora. Data dobândirii clădirii, în vederea impunerii, se stabileşte în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal.

3) Obţinerea autorizaţiei pentru desfăşurarea unei activităţi economice ori a autorizaţiei sanitare de funcţionare

Autorizaţia pentru desfăşurarea unei activităţi economice ori autorizaţia sanitară de funcţionare, după caz, se emite de autoritatea teritorială competentă.

 

Obligații ale investitorului ulterior autorizării

 Prin grija beneficiarului și a executantului lucrării trebuie urmărită execuția lucrărilor prin dirigintele de șantier și un responsabil tehnic cu execuția atestat, trebuie întocmită cartea tehnică a construcției, efectuată recepția lucrărilor de construcții și instalațiilor aferente, precum și urmărirea comportării în exploatare a construcție.

Cartea tehnică a construcţiei reprezintă evidenţa tuturor documentelor (acte şi documentaţii) privind construcţia, emise în toate etapele realizării ei – de la certificatul de urbanism până la recepţia finală a lucrărilor. Aceasta se întocmeşte şi se completează pe parcursul execuţiei de toţi factorii care concură la realizarea lucrărilor, prin grija dirigintelui de şantier.

După recepţie, Cartea tehnică se completează în continuare, pe întreaga durata de existenţă a construcţiei, cu toate intervenţiile asupra acesteia, prin grija proprietarului/administratorului, după caz.

De asemenea, investitorul trebuie să se asigure de efectuarea recepţiei lucrărilor de construcţii şi a instalaţiilor aferente.

Recepţia lucrărilor de construcţii şi a instalaţiilor aferente este actul prin care investitorul declară că acceptă şi preia lucrarea în vederea dării în exploatare sau/şi dării în folosinţă.

Prin actul de recepţie se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie.

Recepţia lucrărilor de construcţii de orice categorie şi a instalaţiilor aferente acestora se efectuează atât la lucrări noi, cât şi la intervenţiile în timp asupra construcţiilor existente (reparaţii capitale, consolidări, modificări, modernizări, extinderi şi altele asemenea) şi se realizează în două etape:

  1. recepţia la terminarea lucrărilor;
  2. recepţia finală la expirarea perioadei de garanţie.

După recepţia la terminarea lucrărilor, pe toată durata existenţei acesteia, beneficiarul are obligaţia să ia măsurile corespunzătoare pentru asigurarea cerinţelor de calitate a construcţiilor, conform prevederilor legale.

 

Rasfoieste revista ARENA Constructiilor editia iulie-august 2016

Sus