Oferte locuri de munca top

Ce proiecte de infrastructura rutiera include Planul pe 10 ani al Guvernului

Autostrada A8 Târgu Mures-Târgu Neamț este asumată de Guvern și va fi construită, a declarat ministrul Transporturilor Lucian Bode, în conferința de lansare a Planului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030.

Ministrul a fost foarte ferm în această privință, deși costurile de construcție estimate pentru A8 sunt de 25 milioane de euro/km, adică 6,4 miliarde de euro pentru cei 210 km, asa cum indică chiar autorii Planului investițional.

Pentru A8, costul per kilometru ar urma să fie, astfel, mai scumpă cu peste 50% decât pentru tronsonul Pitești – Sibiu din A1, ale cărui costurile sunt estimate la 16 millioane euro/km.

”Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030” va fi supus dezbaterii publice în viitoarele săptămâni.

Acesta prevede cheltuieli totale de 31 de miliarde de euro în viitorii 10 ani doar pentru cele 29 de proiecte noi de dezvoltare a rețelei naționale de autostrăzi luate în calcul de Ministerul Transporturilor, proiecte care însumează 3000 de kilometri.

În total, pentru autostrăzile și drumurile expres ce vor forma Rețeaua primară, Guvernul prevede cheltuieli de 35,3 miliarde de euro în viitorul deceniu.

Cheltuielile ar urma să fie finanțate și din fonduri europene, dar în special din alocarea unei cote anuale de 2% din PIB, cotă pe care dorește să și-o asume executivul.

Obiectivul este foarte ambițios în condițiile în care în bugetul multianual al UE 2014-2020 România a avut la dispoziție fonduri europene de doar 5 miliarde de euro pentru toată infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval și aerian), iar în bugetul multianual 2021-2027 țara noastră are alocate încă 5,9 miliarde de euro pentru același scop.

Lucian Bode a precizat că Guvernul mai mizează și pe alți 7 miliarde de euro care ar urmă să fie alocați infrastructurii de transport prin Mecanismul de recuperare și reziliență, adică fondul de relansare economică post-pandemie aprobat cu greu de șefii de state și de guverne.

Un loc important în Planul investițional 2020-2030 îl ocupă Variantele Ocolitoare rutiere, unde Guvernul prevede să finanțeze 20 de proiecte noi, pentru 20 de localități, în valoare totală de 525 milioane euro.

Din păcate, după cum a recunoscut ministrul Bode, pe lângă foarte multele miliarde de euro care ar trebui găsite în bugetul de stat, o problemă aproape la fel de mare o constituie capacitatea administrativă redusă de absorbție a acestor bani.

Lucian Bode a declarat ca în prezent se alocă doar o cotă anuală de 0,7% din PIB, dar nici chiar această cotă, mult mai mică decât ținta pe care vrea să și-o asume Guvernul, nu poate fi absorbită. Aceasta din cauza legislației complicate și a lentorii cu care diferitele instituții ale statului, dar și companii și autorități locale, emit deciziile, proiectele și avizele fără de care nu se pot elabora studiile de fezabilitate și nu se pot demara lucrările.

Altă problemă este încetineala cu care sunt rezolvate contestațiile, iar o soluție propusă de MT ar putea fi constituirea unor complete de judecată specializate.

Acestea fiind zise, ministrul Transporturilor a ținut să dea și vești bune, una dintre ele fiind ca a semnat recent un memorandum de înțelegere cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru trei obiective:

* un credit punte pentru tronsonul Pitești-Sibiu din A1,

* un credit pentru asigurarea capitalului de lucru al CNAIR și

* un credit pentru finanțarea asistenței tehnice pentru autostrada Ploiești – Brașov.

În ce privește Ploiești – Brașov, Lucian Bode a declarat că prima secțiune scoasă la licitație va fi Varianta Ocolitoare Comarnic, în lungime de 7 km.

Autoritățile speră ca până la sfârșitul anului să semneze contractul pentru proiectul tehnic și de execuție pentru această secțiune.

Pentru restul autostrăzii ar urmă să fie refăcut studiul de fezabilitate, pentru că în anii care au trecut de la realizarea vechiului SF la Sinaia și Bușteni au apărut construcții noi, ce impun modificarea aliniamentelor.

Alături de autostrăzi, Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020 – 2030 cuprinde și proiectele pentru 10 drumuri expres, 1300 km în total. Acestea vor face parte, de asemenea, din rețeaua primară. Printre ele se numără București – Giurgiu, Pitești – Craiova și București – Alexandria – Craiova.

În plus, în noua strategie, proiectatul drum expres Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani  Suceava a fost înlocuit cu autostradă.

 

Descarcati aici Planul de investitii (link valabil pana pe 31 iulie2 020)    
https://we.tl/t-6hJD8SI9o0

 

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2020

Sus