FORUM - CONSTRUCTORI 2018

Ce schimbari au intervenit pentru Autostrada Unirii

După ce Senatul a adopat proiectul de lege privind Autostrada Iaşi – Târgu Mureş urmare a depășirii termenului de adoptare, iată că deputații aduc modificări acestui proiect.

Proiectul de lege vizează aprobarea executării obiectivului de investiții Autostrada Iași- Târgu Mureș (Autostrada Unirii), ce urmează să fie finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.

Membrii comisiei pentru transportri și infrastructură din Camera Deputaților au

hotărât adoptarea cu amendamente a acestui proiectul.

Un prim amendament îl reprezintă clarificarea limitelor autostrăzii, fiind important ca punctul de plecare să fie granița cu Republica Moldova. Astfel, Autostrada Unirii ar urma să înceapă la granița României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut și s-ar termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Brașov-Borș, în apropierea orașului Târgu Mureș.

A doua schimbare o reprezintă faptul că obiectivul de investiții Autostrada Unirii se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public/privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanțare comunicat de Ministerul Transporturilor. Această schimbare a intervenit întrucât este necesară asigurarea unei finanțări constante pentru acest proiect de investiții, astfel încât pregătirea și apoi execuția lui să se desfășoare într-un ritm accelerat, menționează deputații.

Un alt amendament este ca Ministerul Transporturilor să demareze în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investiții. Inițial, termenul de execuție pentru autostradă era de patru ani de la data intrării în vigoare a legii. Termenul s-a scurtat deoarece în primă fază este necesară lansarea licitațiilor pentru pregătirea temeinică a acestui proiect de infrastructură, astfel încât riscurile de teren, în special cele geologice și geotehnice, dar și impactul de mediu și social să fie identificate cu o precizie ridicată, propunându-se soluții tehnice bine fundamentate.

De asemenea, deputații au respins articolul conform căruia gestionarea proiectului Autostrăzii Unirii să fie făcută, în primă fază, de o Unitate Specială de Proiect din cadrul Ministerului Transporturilor.

Deputații au motivat acest amendament prin faptul că ”În ultimii 20 de ani, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (C.N.A.I.R.) a demonstrat cu prisosință că nu este capabilă să gestioneze proiecte complexe de construcție de autostrăzi, așa cum este cazul Autostrăzii Unirii. Pentru acest deziderat este necesară o echipă dedicată acestui obiectiv, profesionistă, cu experiență în domeniul managementului de proiecte de transport de o asemenea anvergură. Sprijinul tehnic al instituțiilor financiare internaționale ar fi mai mult decât benefic, în special în etapa de formare și operaționalizare a acestui task-force.”

 

 

 

Citiți și:

Dezvoltatori clujeni isi extind activitatea si in Capitala

Planificarea pentru autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni

Construirea de apartamente si camere de hotel, autorizata

Care este stadiul proiectelor de reabilitare a DN 7A

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.7/oct 2018

01

Sus
Translate »