Oferte locuri de munca top

Ce traseu va avea Autostrada Ploiesti – Brasov

O taxă maximală de 6,3 euro/100 km ar trebui să achite autoturismele ce vor parcurge viitoarea autostrada Ploiești – Brasov, taxă stabilită în studiul de fundamentare aprobat de Guvern. Acest studiu va sta la baza negocierilor cu viitorul partener cu care Guvernul vrea să realizeze autostrada Ploiești – Brasov, cu finanțare prin Parteneriat Public Privat.

Studiul stabilește că perioada de proiectare și construcție începe la data închiderii financiare (data obținerii finanțării pentru întregul proiect) și durează 48 de luni, timp în care partenerul privat are obligația să finalizeze construcția întregii autostrăzi.

Autostrada Ploiești – Comarnic – Brașov (Cristian) a fost împărțită în trei sectoare: Ploiești-Comarnic, km 0+000 – km 48+600;

Comarnic – Predeal, km 48+600 – km 84+800;  Predeal – Brașov (Cristian), km 84,4 – km 106,2.

Pe acest sector, traseul autostrăzii are o orientare generală Nord-Vest, fiind paralel și cât mai aproape de calea ferată București-Brașov. Sectorul Ploiești-Comarnic continuă cu traversarea DN1 și a triajului Ploiești Vest, cu un pasaj denivelat în lungime de cca 1 km. În continuare se desfășoară în paralel cu DN1, trecând la cca 300 m distanță de cartierul Ploiești Vest.

În zona km 6 traseul trece la cca 250 m distanță de Aeroclubul de lângă localitatea Strejnicu și ocolește poligonul militar pe la est. Distanța între autostradă și localitatea Strejnicu este de cca 700 m. Apoi, în zona km 7, autostrada intersectează calea ferată Ploiești-Târgoviște. În zona km 8+300, autostrada traversează DN72, iar în această zonă s-a propus amenajarea unui nod rutier.

În continuare traseul se desfășoară pe terenuri agricole, fiind paralel cu calea ferată București-Brașov. În zona km 12 autostrada trece pe la sud de localitatea Buda, la cca 500-750 m distanță de aceasta. În zona km 13 autostrada intersectează DJ 1011, pe care îl restabilește.

Pe o lungime de cca 150 m, zona km 14+700, autostrada trece prin imediata apropiere a Pădurii Buda.

Din această zonă, autostrada merge paralel cu calea ferată București-Brașov, care se află pe partea stângă, și cu DN1, care se află pe partea dreaptă (la distanțe cuprinse între 200 m și 1 km).

De la Băicoi (zona km 21+500 – km 23), aflat la cca 1 km distanță de autostradă, traseul autostrăzii continuă să se apropie de cursul râului Prahova, care se află în stânga căii ferate și a autostrăzii. Pe partea dreaptă a autostrăzii continuă să se afle DN1.

Terenul urcă la altitudini de 300-400 m, peisajul fiind compus din culturi alternând cu livezi.

Între km 23 și km 25, autostrada trece pe la est de localitatea Florești, aflată la mai mult de 1000 m distanță de autostradă. În zona localității Florești traseul a fost deviat, îndepărtându-se de calea ferată București-Brașov, pentru a nu afecta gara și celelalte construcții din zonă.

În zona km 26+100, pe partea dreaptă a autostrăzii se află localitatea Cap Roșu, la o distanță de cca 200 m de autostradă.

Între localitățile Băicoi și Cap Roșu traseul autostrăzii intersectează o serie de drumuri locale. Pentru a asigura continuitatea acestora și pentru a nu perturba activitățile riveranilor, se vor amenaja intersecții denivelate în locurile unde autostrada întâlnește drumurile locale: DC113 (zona km 23+600), DJ720 (zona km 24+350) și DC111 (zona km 26+150).

Din zona localității Bănești (km 32) traseul autostrăzii se înscrie pe Valea Prahovei unde, ca urmare a existenței numeroaselor obiective industriale, utilități și zone construite, dar și a terenului din ce în ce mai accidentat, traseul urmărește, în general, albia majoră a Râului Prahova. Localitatea Bănești se află pe partea dreaptă a autostrăzii, la cca 500 m distanță de autostradă.

Pe teritoriul comunei Bănești, înainte de intrarea în localitatea Câmpina (km 31), s-a prevăzut un nod rutier pentru a se asigura accesul în și dinspre zona industrială a municipiului Câmpina.

În zona localității Bănești, traseul autostrăzii s-a proiectat astfel încât să nu afecteze rampa ecologică de gunoi proiectată. De asemenea, se va asigura accesul la groapa de gunoi.

La ieșirea din Bănești traseul autostrăzii întâlnește confluența râurilor Prahova și Doftana, pe care o traversează în zona km 32 – km 32+700.

De la confluența cu râul Doftana, albia Prahovei se adaptează specificului subcarpatic, cu pante crescute și aluviuni grosiere, propice exploatărilor balastiere, dar cu maluri erodate și slab vegetate, necesitând protecții de maluri. Acest caracter se accentuează spre Breaza.

În zona Câmpina-Poiana Câmpina traseul se desfășoară între râul Prahova și calea ferată București-Brașov, urmărind albia majoră a râului. În dreptul localității Poiana Câmpina, albia râului se îngustează, prezentând și o veche apărare de mal (în prezent degradată), în dreptul unităților S.C. Petroutilaj – S.A. și S.C. Cirex – S.R.L.

În zona traseului se află mai multe unități industriale și numeroase rețele de instalații.

Pentru a răspunde solicitării Primăriei Poiana Câmpina de a nu fi afectate unitățile industriale, proiectantul a propus realizarea unui pod în lungul albiei Râului Prahova cu o lungime de cca 900 m (aproximativ km 34+600 – km 35+500).

Localitatea Poiana Câmpina se află pe partea stângă a autostrăzii. În cea mai mare parte ea se dezvoltă după calea ferată, între km 32 și km 38 autostrada trece prin apropierea unor zone construite din Poiana Câmpina.

Municipiul Câmpina se dezvoltă pe partea dreaptă a autostrăzii, după DN1, la distanțe cuprinse între 200 m și 750 m de autostradă.

Între localitățile Cornu și Breaza, traseul se menține în paralel cu DN1, între calea ferată și DN1, mai aproape de calea ferată. De-o parte și de cealaltă a autostrăzii, se găsesc localitățile Cornu (pe partea dreaptă, după DN1, la distanțe de minim 500 m față de autostradă) și Podu Vadului (pe partea stângă, după calea ferată, zonele locuite găsindu-se și la mai puțin de 100 m de autostradă).

Între km 42+590 – km 43+695 autostrada traversează cu un pod și pasaj superior Râul Prahova și calea ferată București-Brașov. Localitatea Breaza se dezvoltă pe partea stângă a autostrăzii, la distanțe cuprinse între câțiva zeci de metri și 300 m de autostradă.

Între localitățile Nistorești și Breaza de Sus, în zona km 46+900 – km 47+500, traseul autostrăzii traversează din nou calea ferată București-Brașov și Râul Prahova. Localitatea Nistorești se află pe partea dreaptă a autostrăzii, după DN1.

După zona traversării Râului Prahova traseul se înscrie în culoarul delimitat de drumul național DN1, Râul Prahova și calea ferată, mergând paralel cu acestea până la limita sudică a localității Comarnic. Aici se sfârșește sectorul Ploiești-Comarnic al autostrăzii.

Principalele lucrări prevăzute:

□ Noduri rutiere – Nod Centura Ploiești Vest km 10 și Nod Bănești km 31;

□ Poduri – 6 Poduri peste râul Prahova și Valea Sarului;

□ Pasaje peste calea ferată – 6 pasaje la Triaj Ploiești, CF 302 Ploiești-Târgoviște, CF 300 București-Brașov;

□ Pasaje peste drumuri clasificate – 12 pasaje;

□ Lucrări de consolidare:

 protecție taluz pentru rambleu având înălțime mai mare de 3,5 m;

 strat anticapilar din balast h = 50 cm pentru rambleu cu înălțimea mai mare de 3,5 m;

 consolidări ramblee având h = 9-12 m;

 ziduri de sprijin de pământ pentru ramblee în zona căii ferate,

 fundații adâncite de parapete din beton în zona căii ferate,

 tronson Câmpina-Comarnic – ziduri de rambleu din pământ armat și beton, amenajare cu gabioane a torenților;

□ Lucrări hidrotehnice

Apărarea taluzului udat al rambleului autostrăzii: pereu zidit din piatră brută pe grinda de beton; pereu rostuit din dale prefabricate pe grinda de beton; pereu din zidărie brută cu prism din anrocamente la piciorul taluzului; pereu rostuit din dale prefabricate și prefabricate din beton umplute cu pământ vegetal; protecție cu gabioane; zid de sprijin cu elevație și fundație din beton; prag de fund din gabioane; prag de colmatare din beton; diguri de închidere a albiei; corecție de albie; pereu din beton monolit.

Scurtă descriere a caracteristicilor tehnice ale sectorului 2 Comarnic-Predeal:

• lungime: 36,20 km;

• poduri, treceri peste și viaducte pe autostradă: 38;

• viteza de proiectare: 80 km/h și 120 km/h;

• schimbarea clasei: E (V80; A30).

Tronson Comarnic-Predeal: lățime platformă 23,50 m, zona mediană 2,50 m, parte carosabilă 4 x 3,50 m, benzi de staționare de urgență 2 x 2,50 m, acostamente 2 x 0,50 m, benzi de ghidare 4 x 0,50 m.

Principalele lucrări prevăzute

□ Noduri rutiere – Nod Comarnic km 49+600, Nod Sinaia km 62 și Nod Bușteni km 70+400;

□ Poduri – 22 Poduri peste cursuri de apă dintre care amintim pe cele mai importante: Prahova, Valea Seciului, Valea Măgarului, Valea Largă, Valea Câinelui, Valea Rea și Valea Grecului;

□ Viaducte peste văi – 3 Viaducte;

□ Pasaje peste calea ferată – 7 pasaje peste CF 300 București-Brașov;

□ Pasaje peste drumuri clasificate – 4 pasaje;

□ Tuneluri – 18 tuneluri în lungime de aprox. 2600 m;

□ Lucrări de consolidare: ziduri de sprijin de pământ pentru ramblee, ziduri de sprijin de rambleu din beton, amenajare cu gabioane a torenților;

□ Lucrări hidrotehnice

Protecția taluzelor împotriva degradărilor produse de apă: Protecția taluzelor cu dale prefabricate, Protecția taluzelor cu pereuri din piatră rostuită, Protecția taluzelor cu gabioane.

Traseul sectorului Comarnic-Predeal al autostrăzii Ploiești- Brașov (Cristian) începe în orașul Comarnic la km 48 + 600. Traseul are loc în patul major al râului Prahova, cu 4 puncte de trecere a râurilor în zonele în care Prahova nu poate fi deviată din cauza condițiilor de teren (CF sau pantă). Pentru a evita traseul foarte torturat al Văii Prahovei, traseul autostrăzii părăsește patul Prahovei și ajunge pe flancul stâng, trecând calea ferată cu treceri superioare.

Km 52 reprezintă punctul de plecare al zonei de trecere a orașului Sinaia pentru ruta autostrăzii. Zona km 62 reprezintă secțiunea transversală dinspre flancul drept spre flancul stâng al Văii Prahovei. Trecerea este prevăzută cu un pod/pasaj peste râul Prahova și CF și o trecere superioară peste autostradă spre Drumul Național 1.

În zona de trecere din stațiunea Sinaia, traseul de autostradă este plasat pe flancul stâng al Prahovei. După aceasta, până la sfârșitul zonei Sinaia și în zona ulterioară Sinaia-Poiana Țapului, datorită zonei nou construite, numită Cumpătul și vechilor și noilor construcții, în patul râului Prahova, după care, prin intermediul a două treceri de pasageri suspendate deasupra drumului național 1 se va alinia la flancul drept.

În zona de trecere a râurilor Poiana Țapului și Bușteni, traseul autostrăzii fiind plasat în patul major al Prahovei, apa râului nu a putut fi deviată pe zone lungi. A rezultat un traseu greoi, în special în zona Fabrica de Hârtie din Bușteni cu curbe care au o busolă de 250-300 m și mai multe poduri de-a lungul râului Prahova, dintre care unul are o lungime de 1.100 m.

Apoi, traseul autostrăzii va traversa (cu un pod peste pasaj) râul Prahova, CF București-Brașov și DN1 se va alinia la flancul drept al Văii Prahovei. Pe o porțiune de 1 km autostrada este plasată pe ruta CF apoi pe flanc, până la zona finală, traseul autostrăzii fiind plasat între flancul și patul râului Prahova. Această porțiune cuprinde secțiunea de autostradă care traversează stațiunea Azuga și cea dintre Azuga și Predeal. Secțiunea finală de aproape 1 km reprezintă fracțiunea pe care autostrada Ploiești-Brașov (Cristian) se va alinia spre flancul stâng al râului Valea Râșnoavei, urmând traseul drumului național 73A Predeal-Râșnov. Alinierea cu Valea Râșnoavei a traseului autostrăzii se realizează cu o curbă de rază de 300 m.

Aranjamentul conexiunilor dintre sectorul Comarnic-Predeal și rețeaua rutieră existentă se va realiza conform studiului de fezabilitate în apropierea localităților Comarnic, Sinaia, Bușteni km 131, Predeal. Schimburile rutiere sunt:

 Sinaia Interchange – pentru accesul străzilor la autostradă a fost realizată conexiunea Sinaia,

 Bușteni – pentru ca autovehiculele să aibă acces la autostradă, a fost a fost realizată conexiunea Bușteni, ieșirea cu Sinaia,

 Predeal – pentru ca autovehiculele să aibă acces la autostradă, a fost realizată conexiunea Predeal.

Traseul autostrăzii traversează o serie de drumuri (pământuri, drumuri naționale), frânând astfel continuitatea acestora. Numărul total de intersecții rupte cu rețeaua rutieră existentă este de trei.

 Sector 3, Predeal-Brașov (Cristian).

Scurtă descriere a caracteristicilor tehnice ale secției Predeal-Brașov (Cristian):

• lungime: 21,80 km;

• poduri, pasageri și viaducte pe autostradă: 19;

• viteza de proiectare: 80 km/h și 120 km/h;

• schimbarea clasei: E (V80; A30).

Principalele lucrări prevăzute:

□ Noduri rutiere – Nod Predeal

□ Poduri – 5 poduri peste cursuri de apă dintre care amintim pe cele mai importante: Râul Mare, Valea Golomos și Valea Drihiul;

□ Viaducte peste văi – 11 viaducte;

□ Pasaje peste calea ferată – 1 pasaj peste CF Brașov- Zărnești;

□ Pasaje peste drumuri clasificate – 9 pasaje;

□ Lucrări de consolidare: ziduri de sprijin de pământ pentru ramblee, ziduri de sprijin de rambleu din beton, amenajare cu gabioane a torenților.

Traseul autostrăzii Predeal-Cristian începe după intersecția Predeal și se desfășoară după cum urmează: în dreapta drumului național 73A;

 la stânga drumului național 73A;

 la vest de stațiunea Pârâul Rece, la dreapta drumului național 73A;

 la stânga drumului național 73A până la intersecția râului Râșnov;

 între zona populată și Fabrica Chimică din Râșnov;

 autostrada va traversa inegal drumul național 73A și CF Brașov-Zărnești;

 în afara orașului Râșnov, până aproape de intersecția cu drumul județean 112B (Cristian-Vulcan).

Această rută a sectorului autostrăzilor se desfășoară pe întreg teritoriul județului Brașov. Lungimea secțiunii este de 21,8 km.

Analizarea execuției autostrăzii, a arătat că autostrada va fi construită în satul Cristian, unde se va conecta la rețeaua rutieră existentă. Conectarea autostrăzii la rețeaua rutieră existentă are 2 componente principale, care sunt:

 curea de legătură – profil nou de șosea 7/12 care înconjoară satul Cristian și traversează Drumul Județean 112, Drumul Național 73B și Drumul Național 73; cureaua de legătură se detașează apoi de autostradă cu o rază de 1000 m. După aceasta, traseul va traversa o zonă platou și râul mic Ghimbășel (podul de 21 m) și drumul național 73B la km 1 + 500 cu o rază de 1000 m, după care va trece din nou o zonă platou și se va conecta la drumul național 73;

 reabilitarea șoselei naționale 73B la profilul 7/12 de la intersecția benzii cu aceasta la km 1 + 500 până la intersecția cu Drumul Național 1, km 4 + 845.

De-a lungul secțiunii Predeal-Brașov (Cristian), există:

 Râșnov schimb – pentru ca autovehiculele să aibă acces la autostradă, a fost asigurată intersecția în Râșnov, în jurul intersecției existente între drumul național 73 și drumul național 73A; pentru realizarea acestui schimb, a fost proiectat un pasaj peste curea, a cărui lungime totală este de 119,00 m.

 

Stadiul demersurilor

În anul 2015 CNAIR a demarat procedura de licitație publică pentru atribuirea unui contract de lucrări având ca obiect „Proiectare și execuție Autostradă București-Brașov (Cristian), tronson Comarnic-Brașov (Cristian), lot 2: sector Predeal-Cristian, km 162+300 – km 168+600 și drum de legătură”. Din cauza contestațiilor, această procedură s-a finalizat tocmai în 2017, iar în 02.10.2017 CNAIR SA a încheiat contractul nr. 92/75428/02.10.2017 cu asocierea S.C. ALPENSIDE – S.R.L. – S.C. SPECIALIST CONSULTING – S.R.L. (în insolvență).

Obiectul acestui contract de lucrări presupune realizarea a 6,3 km de autostradă și a unui drum de legătură care să asigure conexiunea sectorului de autostradă cu rețeaua de drumuri existente.

În septembrie 2017 s-a realizat o nouă vizualizare a amplasamentului viitoarei autostrăzi și, de asemenea, au avut loc întâlniri cu reprezentanții primăriilor Râșnov și Cristian. Urmare acestor întrevederi:

 reprezentanții Primăriei Râșnov au confirmat că nu au fost emise autorizații de construire pe coridorul expropriat;

 reprezentanții Primăriei Cristian au readus în atenție faptul că pe sectorul drumului de legătură există construcții care vor fi afectate de construcția noului drum și ca urmare acestui fapt Primăria Cristian nu mai poate susține această lucrare.

În vederea clarificării acestei situații, încă din anul 2015 CNAIR – SA a prevăzut în cadrul Caietului de Sarcini aferent procedurii de licitație pentru contractul de lucrări că Antreprenorul, în cazul în care nu poate fi evitată depășirea limitelor traseului preferat, să prevadă soluții de proiectare care au în vedere minimizarea efectelor asupra construcțiilor (locuințe etc.).

În data de 11aprilie 2018 CNAIR – SA a emis Ordinul de începere al lucrărilor, astfel că Antreprenorul a demarat etapa de proiectare (a cărei durată este de 6 luni). Pentru soluționarea aspectelor ridicate de către primăria Cristian, Antreprenorul a adaptat soluția tehnică în zona sensului giratoriu dintre drumul de legătură și DN 73B, astfel încât construcțiile existente în această zonă să nu mai fie afectate.

Urmare a documentațiilor depuse de Antreprenor și avizelor primăriilor Râșnov, nr. 6567/18.05.2018, și Cristian, nr. 3672/02.05.2018, Consiliul Județean Brașov a emis Certificatul de Urbanism nr. 31/09.02.2018.

În concluzie, ca urmare a verificării în teritoriu și a tuturor informațiilor obținute nu există pe cei 6,3 km de autostradă certificate de urbanism emise pentru alte construcții.

 

În ceea ce priveste parteneriatului public privat, următoarele aspecte:

  1. a)Autostrada București-Ploiești – întreținere și operare 2019-2043

 partenerul public contribuie cu 25% din costurile de întreținere și operare;

Tarife maximale inițiale (care ulterior vor suferi indexări conform contractului)

Taxa/100 de km MAXIM ACCEPTAT
Car LGV HGV Bus
Taxa (euro) 6.3 8.8 12.6 12.6
  1. b)Autostrada Ploiești-Brașov (Râșnov) – proiectare și execuție 4 ani și întreținere și operare 20 de ani, 2019-2043.

 Partenerul public contribuie cu 25% din costul investiției și costurile de întreținere și operare;

 Partenerul privat contribuie cu 75% din costul investiției și costurile de întreținere și operare;

 O plată anuală pe perioada de operare de maximum 55 mil/euro. Această plată reprezintă o contribuție la nivelul amortizării investiției, întrucât volumul de trafic și perioada de operare de doar 20 de ani, vizavi de cei în medie 50 de ani necesari amortizării lucrărilor de construcții aferente autostrăzii, nu permit amortizarea întregii investiții pe durata contractului cu asigurarea profitului rezonabil la nivelul partenerului privat;

 O valoare reziduală a lucrărilor la sfârșitul duratei contractuale de 607 mil euro.

 Tarife maximale inițiale (care ulterior vor suferi indexări conform contractului)

Taxa/100 de km MAXIM ACCEPTAT
Car LGV HGV Bus
Taxa (euro) 6.3 8.8 12.6 12.6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr.6/sept 2018

Sus