Oferte locuri de munca top

Ce va finanta Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții

Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) va fi constituit de Guvern în vederea administrării și valorificării eficiente a participațiilor minoritare ale statului, potrivit Programului de Guvernare 2017 -2020 dezbătut azi în Camera Deputaților.

Din acest fond vor fi făcute investiții în infrastructură și companii strategice,

El  va fi alcătuit, în principal, din companiile de stat profitabile, iar valoarea lui  va depăși 10 miliarde de euro.

Fondul se va putea folosi de veniturile din dividende ale acestor companii, precum și din veniturile provenite din emisiuni de obligațiuni sau din vânzarea de active neperformante (case de odihnă, hoteluri – aparținând unor companii al căror obiect de activitate este cu totul altul).

Fondul va dezvolta sau va construi de la zero afaceri în domenii prioritare pentru statul român, care să se susțină economic (deci cu un anumit grad de profitabilitate), singur sau împreună cu alte fonduri de investiții sau investitori privați.

Cele mai mari investiții ale FSDI în următorii 4 ani se vor realiza în sănătate, prin construcția unui spital republican și a 8 spitale regionale. Pentru aceste proiecte valoarea totală finanțată din FSDI este estimată la 3,5 miliarde euro.

Alte 3 miliarde euro vor viza construcția de autostrăzi și căi ferate rapide, având prioritate autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020.

FSDI împreună cu bănci internaționale, BEI, BERD și Banca Mondială, va construi în parteneriat public- privat autostrăzi pe care le va deține pentru o perioadă de 30 ani și care vor fi cedate înapoi statului român, pe măsură ce bugetul de stat va avea disponibilități pentru a le răscumpăra.

Sunt cinci autostrăzi care au un trafic suficient pentru a concura cu proiecte propuse de state vecine. Dintre acestea una, Pitești – Craiova, este prevăzută  să fie finalizată pe fonduri europene până în anul 2021.

Celelalte patru, dacă nu vor fi finanţate de la buget, vor fi lansate prin FSDI:

* o autostradă care să străbată munții între Transilvania și Moldova (Târgu Mureș – Iași), * o a doua autostradă prin Sudul României, care să unească Transilvania cu Oltenia și Țara Românească (Timișoara – București),

* a treia, care să străbată munții de pe Valea Prahovei (Comarnic – Brașov) și

* o a patra care să unească Moldova cu Țara Românească (Iași – Bucureşti).

În ceea ce privește calea ferată rapidă, finanțarea prioritară se va face pentru refacerea căii ferate și modernizarea acesteia, astfel încât – spune Guvernul – să avem în România trenuri care circulă cu viteze de peste 100 km/h, din direcția Vest – București, Chișinău – Iași – București, București – Constanța, București – Brașov.

O altă industrie dezvoltată prin FSDI va fi cea de armament, prin extinderea capacităților fabricilor existente.

Deși bugetul de stat se va diminua inițial cu 2,6 miliarde de lei, bani care nu se vor mai încasa din dividendele companiilor de stat, datorită activității economice puternice a FSDI, Guvernul preconizează că se vor încasa la buget sume din taxe și impozite de aproximativ 9 miliarde lei. În acest fel, în 2020, surplusul anual adus la bugetul de stat de către FSDI va fi de cel puțin 6 miliarde lei.

 

Fond Național de Dezvoltare

 

Alături de FSDI, cel târziu în al doilea semestru din 2017, potrivit Programului de Guvernare 2017 -2020, se va crea un Fond Național de Dezvoltare (FND). Acesta va cuprinde companii unde statul deține participații și care în prezent sunt administrate de AVAS, dar și companii de stat care nu vor putea fi incluse în FSDI din cauza interdicției europene, care stipulează faptul că în unele cazuri, companiile de producție și distribuție nu pot fi administrate de aceeași entitate, evitându-se în acest fel comportamentul de monopol.

Ca urmare a acestor reglementări, Transelectrica și Transgaz vor fi administrate și deținute de FND, iar Hidroelectrica sau Romgaz de către FSDI. AVAS se desființează. Ca și FSDI, FND va rămâne pe toată perioada de funcționare în proprietatea exclusivă a statului român.

 

Fondurile europene

 

O altă sursă bugetară foarte importantă, alături de FSDI, o reprezintă fondurile europene. În Programul de Guvernare 2017 -202 se estimează că, până în 2020, gradul de absorție va fi de peste 72% (restul până la 100% va fi absorbit până la 31 decembrie 2023).

 

Bancă pentru investiții

Eximbank va deveni și o Bancă de Dezvoltare și Investiții, mărindu-și astfel aria de activitate, pe lângă sprijinirea exporturilor și prin susținerea finanțării marilor proiecte de investiții publice, dar și private.

 

Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia nov – dec 2016

Un comentariu;

  1. ulise said:

    Multe nebuloase si destule confuzii. 10 miliarde lei care lipsesc de la buget nu este egal cu cele 10 miliarde de euro. Ideea fondurilor suverane a aparut la tarile cu excedent de bani, din resurse limitate in timp (resurse petroliere). Noi vrem un fond de cheltuieli inainte de a avea si produce banii. Fondul suveran norvegian a devenit un fond global de pensii, care inmulteste banii, in afara tarii. Ori noi vrem doar sa evitam deficitul bugetar, sa facem datorie publica uriasa, ascunsa, sa facem loc de cresteri salariale pe locul lasat liber de investitiile publice (scoase in afara bugetului). Si prin fond (de fapt sunt 2) facem fabrici noi de stat, cand noi nu am reusit sa facem eficiente atatea gauri negre precum CFR Marfa, Oltchim, Tarom, etc.. Toata schema asta cu fonduri suverane noi ne propunem care presupune credite si obligatiuni noi o vom gira cu perlele coroanei ramase, resurse strategice precum Transgaz, Romgaz, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Transelectrica, etc. Cum de atatea ori am dat chix, din incompetenta sau hotie, riscam sa ajungem nu Grecia ci chiar Venezuela. Pe termen scurt va curge lapte si miere, dar cu o bomba ce ticaie alaturi.

Sus