Oferte locuri de munca top

Cu cat cresc procentele pentru consultanta, proiectare si asistenta tehnica in proiectele rutiere

Guvernul urmează să aprobe creșterea procentelor aplicate lucrărilor de construcții – montaj,  pentru consultanță, proiectare și pentru asistența tehnică în standardele de cost pentru lucrările de infrastructură rutieră unde se face referire ṣi la nivelul maximal de cheltuieli al unor categorii de servicii și lucrări cuprinse în devizul general.

Având în vedere necesitatea revizuirii standardelor de cost stabilite în anul 2010, urmează să fie aprobată o Hotărâre de Guvern prin care ca crește procentul aplicat lucrărilor de construcții – montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanță (față de 1%), 5% la proiectare (față de 3%) și 2% pentru asistența tehnică (față de 1,5%).

În privința prețurilor unitare acestea vor fi actualizate cu indicele de cost în construcții ingineresti publicat de către Institutul Național de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) și 2017, respectiv 122 reprezentând o creștere de 22%.

Standardele de cost se adresează:

  1. a) autorităţilor contractante, pentru verificarea ofertelor depuse de operatorii economici în vederea adjudecării contractelor privind execuţia lucrărilor de construcţii pentru realizarea obiectivelor de investiţii din domeniul infrastructurii de transport;
  2. b) operatorilor economici, pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării execuţiei lucrărilor de construcţii pentru realizarea obiectivelor de investiţii din domeniul infrastructurii de transport;
  3. c) ordonatorilor de credite, pentru fundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii şi a necesarului de fonduri publice pentru finanţarea programelor de investiţii în condiţii de eficienţă economică

Standardele de cost în vigoare în prezentau fost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1394/2010 și publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 85 din data de 2 februarie 2011.

Actualele plafoane maximale de cheltuieli prevăzute în standard nu pot asigura, în mod practic ṣi real, de cele mai multe ori, o ofertă competitivă preț -calitate, în concordanță cu cerințele caietelor de sarcini. Aceasta ținând cont că din anul 2010 ṣi până în prezent, au fost efectuate o serie de revizuiri ale normativelor și standardelor (Normativ NP 074/2014, P100/1-2013, AND 605/2016, etc.), precum și alinieri la directive europene, ceea ce implică atât creṣterea volumului studiilor de teren, modernizarea tehnologiilor utilizate, sporirea gradului de siguranță, sporirea măsurilor de protec ie a mediului ṣi implicit a gradului de calitate necesar a fi asigurat lucrărilor proiectate ṣi executate.

Proiectele majore din domeniul transporturilor devin tot mai complexe, exemplificând aici proiectarea și execuția viaductelor cu lungimi ṣi înălțimi mari, tuneluri, noduri rutiere de mare viteză etc, și totodată este de mentionat că în prezent CNAIR SA a extins perioada de garanție a lucrărilor de la 2 ani la 5 – 10 ani (minim 5 ani conform preverilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcții modificată și republicată), lucruri care concură la angajamente de mai lungă durată atât a serviciilor de proiectare, asistență tehnică cât ṣi de consultanță.

În acest context a devenit necesară diversificarea componenței echipelor de proiectanți, verificatori de proiecte, experți tehnici ṣi ingineri consultanți care concură la elaborarea ṣi ulterior implementarea proiectelor, în condiții specifice de calitate ṣi siguranță în exploatare. Astfel s-a constatat spre exemplu, că într-o echipă specializată de consultanță, prin care trebuie asigura i experți cheie pentru fiecare domeniu de activitate specific, valoarea estimată a contractului de achiziție publică, pentru a se încadra în maxim 1% din valoarea lucrărilor de bază, nu poate asigura pentru specialiști nici salariul minim pe economie, stabilit pentru anul 2018 (1900 lei/lună față de 600 lei/lună în anul 2010), fără a mai pune la socoteală dotările specifice necesare activității curente de verificare, supraveghere, supervizare, mijloacele de deplasare în șantier, personal auxiliar, etc.

Neasigurarea unui plafon valoric corespunzător serviciilor de specialitate, așa cum sunt reglate și decurg din piața liberă a muncii, conduce la disfuncții majore, care s-au resimțit acut în ultima perioadă în calitatea serviciilor ṣi a presta iei contractanților, care nu pot finaliza contractul în termenul ṣi la valoarea acceptată, confruntându-ne ṣi cu migrarea/fluctuația specialiṣtilor către alte contracte/obiective.

 

 

 

 

Citiți și:

Licitatie anulata pentru construirea unei unitati spitalicesti

Doua tronsoane de drum, reabilitate cu peste 116 mil lei

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr 2/ aprilie 2018cop-1-mare

Cititi revista ARENA Constructiilor nr 1/martie 2018

ac1-mare

Sus