Oferte locuri de munca top

Cum trebuie proiectate si executate pistele de biciclete

În prezent, țara noastră nu are norme în ceea ce privește proiectarea și execuția pistelor pentru biciclete la standarde europene. Stabilirea unor norme în acest sens devine necesară în contextul în carea fost aprobat Planul de acțiune al celor 12 parteneriate din cadrul Agendei Urbane pentru Uniunea Europeană, precum și elaborarea Politicii Urbane a României, în care vor fi propuse măsuri ce promovează transportul alternativ.

Astfel, urmează să fie aprobat Ghidul de proiectare a infrastructurii pentru biciclete, care stabileşte cerinţele generale de calitate a infrastructurii pentru bicicleta şi trotinete electrice – trasee, parcaje –  în vederea asigurării viabilității acesteia.

Pistele pentru biciclete

Luând în considerare nevoile biciclistului, dispozițiile legale privind asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice precum și obligațiile ce revin administratorului de drum pentru asigurarea viabilității drumului public, pista pentru biciclete și zona adiacentă acesteia trebuie să îndeplinească, simultan, următoarele condiții:

* Asigurarea unei lățimi de minim 2,5 m pentru pistele cu un singur sens și minim 3,0 m pentru cele cu dublu sens, fără obstacole, pe toată lungimea traseului;

* Asigurarea unei înălţimi de liberă de trecere pe sub obstacole de minim 2,50 m sau, dacă infrastructura deja există, de minim 2,10 m în tuneluri, pe pasaje și poduri;

* Asigurarea unui spațiu de siguranță de 0,5 m în lateralele pistei pentru biciclete, liber de orice obstacol. În plus, în zona interioară virajelor se interzic obstacolele mai înalte de 1 m la o distanţă cuprinsă între 0,5 m şi 1 m;

* Asigurarea unei suprafețe a pistei pentru biciclete dintr-un material rigid, stabil, cu un finisaj antiderapant, pe toată lungimea traseului;

* Asigurarea unui sistem de scurgere și evacuare a apei pluviale astfel încât să nu existe pericol de băltire pe suprafața pistei;

* Viteza de proiectare a pistei pentru biciclete este de 30 km/h;

* Asigurarea legăturii facile și în siguranță cu partea carosabilă destinată traficului general, la capete.

Pe rutele unde valorile de trafic pe biciclete cresc, trebuie luată în calcul dezvoltarea pistelor pentru biciclete existente. În mod normal, calculul se face luând în considerare o creștere viitoare de 50% a traficului.

Tuneluri si poduri

Conform Ghidului, tunelurile sunt soluția cea mai confortabilă pentru bicicliști, dar dau un sentiment de nesiguranță atunci când nu sunt bine proiectate. În schimb, podurile sunt soluții mai ieftine decât varianta tunelurilor și oferă un grad mai mare de siguranță utilizatorilor.

Proiectarea podurilor și tunelurilor dedicate bicicliștilor trebuie să evidențieze punctele forte și să atenueze punctele slabe ale acestor tipuri de măsuri.

Înclinarea rampelor și a pantelor, aplicabile oricărei structuri deschise circulației bicicletelor:

* 3% – maximum recomandat;

* 5% – maximum acceptat, pentru distanțe mai mici de 100 m;

* 7% – maximum în cazuri excepționale, pentru distanțe mai mici de 10 m.

Trasee interurbane

În Ghid este recomandat ca intersecțiile traseelor interurbane pentru biciclete să fie decalate față de intersecțiile traficului motorizat.

Dacă traseul face parte dintr-o rută intens circulată de navetiști, este recomandat ca traversările pentru biciclete peste drumuri intens circulate să fie înlocuite cu traversări prin tuneluri.

Se recomandă ca traversările pentru biciclete aflate la intrările în localități sau în intersecții dirijate să fie supraînalțate, pentru a obliga autovehiculele să reducă viteza.

Pe drumurile aglomerate se pot folosi instalaţii controlate de semaforizare pentru a facilita trecerea pietonilor şi a bicicliştilor.

Când traversările nu sunt în vecinătatea localităților, se vor utiliza insule care să faciliteze traversarea în două etape.

Piste pentru biciclete pe trasee interurbane

Traseul în plan al pistei pentru biciclete trebuie dispuse, pe cât posibil, paralel cu axa drumului.

Pistele pentru biciclete vor fi situate în afara gabaritului de liberă trecere a autovehiculelor.

În cazul terenurilor accidentate, pistele pentru biciclete se amenajează astfel încât să se reducă la strictul necesar volumele de lucrări şi suprafaţa de teren ocupată, fără a se depăşi declivitatea de 4%.

În funcţie de condiţiile locale, traseul pistei pentru biciclete se poate îndepărta mai mult sau mai puţin de ampriza drumului, în vederea asigurării celor mai economice lucrări și cu respectarea unei viteze proiectate de minim 30 km/h.

 

 

Citiți și:

O noua etapa in dezvoltarea unui mare ansamblu

Noi spatii de depozitare, in autorizare

Hala si spatii de birouri, in aprobare

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2020

Sus