Oferte locuri de munca top

Cum va evolua piata spatiilor industriale si logistice in urmatorii ani

Piața imobiliară pe segmentul spaţiilor industriale şi logistice este în creștere. Anul trecut, stocul de spaţiilor de acest tip a ajuns la 4,6 milioane mp, în creștere cu aproximativ 10% comparativ cu anul precedent.

Aproape 9% din stocul total a fost livrat doar în anul trecut, iar piața are potențialul să se dubleze, la 8 milioane mp, în următorii ani, România reducând astfel decalajele față de alte țări din Europa Centrală şi de Est, apreciază consultanții Colliers International.

În ultimii trei ani, stocul de spații industriale și logistice moderne din România a înregistrat o creștere record, de 50%. Dar, în continuare există loc de creștere în raport cu nivelul din alte țări din regiune.

În Cehia, de exemplu, suprafețele moderne industriale și logistice însumează aproximativ 9 milioane mp, iar în Polonia acestea ajung la 19 milioane mp, de aproape patru ori mai mult decât în România.

Anul trecut, au fost livrate în România spații noi cu o suprafață de peste 400.000 mp. Peste 62% au fost livrați numai în București. Încă jumătate de milion de metri pătrați vor fi livrați în 2020, cu posibilitatea ca această prognoză să se dovedească mai redusă decât realitatea la final de an.

Cu toate astea, rata de neocupare a spațiilor industriale și logistice rămâne redusă, de numai 5% în București sau chiar sub 3% în alte zone din țară, pe fondul cererii mari și a suprafeței mici disponibile în proiectele finalizate. În continuare, piața rămâne dominată de proiecte construite după specificațiile chiriașilor, de tip Build-to-Suit.

Chiriile pentru spații premium au rămas relativ stabile anul trecut, între 3,9 şi 4 euro/mp în București și împrejurimi, respectiv 3,8 – 3,9 euro/mp în alte centre din țară. Comparativ, în zona Varșoviei chiriile se ridică la 5 euro/mp, iar în Budapesta ajung și la 6 euro/mp.

Cererea a venit în 2019 în cea mai mare parte din industria auto, cu aproximativ 141.000 mp, urmată de retail.

În ceea ce privește zona de retail, o tendință importantă este interesul tot mai mare al jucătorilor din domeniul comerțului online de a-și îmbunătăți logistica pentru a accelera livrările către cumpărători, ceea ce crește și potențialul dezvoltarii unor unități logistice de tip “ last mile” (unități destinate ultimelor etape din procesul de distribuție către clienții finali).

De altfel, Bucureștiul – în special zona de Nord și de Vest a orașului, care asigură conexiuni bune cu șoseaua de centură și cu autostrăzile -, și Slatina (fabrica Pirelli) au atras anul trecut cea mai mare parte a cererii de spații industriale și de logistică, urmate de Timișoara și Sibiu. În general, dezvoltările sunt concentrate în apropierea Coridorului IV de Transport Pan-European.

”Vedem un potențial ridicat de expansiune în segmentul industrial și logistic, mai ales dacă vor fi livrate proiecte majore de infrastructură în următorii ani, iar industria auto și retailul sunt principalele motoare de creștere a cererii. Normele noi și mai restrictive UE privind transporturile ar putea, de asemenea, să ducă la schimbarea peisajului industrial și logistic din România în următorii ani, generând o creștere a nevoii pentru hub-uri regionale de stocare”, a declarat Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency în cadrul Colliers International.

 

 

Citiți și:

Ansamblu cu 480 de apartamente, in autorizare, in Bucuresti

Viitoare spatii industriale, cu aproape 7 mii mp sc

Proiect rezidential aprobat, intr-o zona unde vor fi hectare intregi cu locuinte

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/nov – dec 2019

Sus