Oferte locuri de munca top

Cum va fi modificata Legea Cadastrului

Guvernul vrea ca înregistrarea imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară să se facă într-un mod mult mai accelerat și mai eficient. Ca urmare a pregătit un nou act normativ pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996 (atașat mai jos).

Noile reglementări cuprind norme pentru eficientizarea activității în domeniul specific de activitate la nivelul Agenției Naționale și instituțiilor subordonate, precum și pentru accelerarea înregistrării imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară. Astfel, proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului prevede:

* Instituirea unui nou termen până la care, la nivelul fiecărei circumscripții judecătorești se va constitui şi va funcționa cel puțin un birou de cadastru şi publicitate imobiliară sau, după caz, un birou de relații cu publicul, ca unități fără personalitate juridică, în subordinea oficiilor teritoriale, respectiv 31 decembrie 2018.

Legea prevede un termen legal de înființare a birourilor de cadastru și publicitate imobiliară sau după caz a birourilor de relații cu publicul, la nivelul fiecărei circumscripții judecătorești existente, respectiv, însă, până la această dată,  acestea nu au fost înființate motivat de lipsa de personal și de imposibilitatea relocării personalului existent în cadrul Agenției Naționale și instituțiilor subordonate pentru crearea acestor birouri, personalul existent fiind insuficient chiar și în actuala organizare. În acest sens, urmează a se modifica Regulamentul de organizare și funcționare al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, cu prevederi referitoare la suplimentarea numărului de personal.

* Detalierea și completarea normelor referitoare la finanțarea lucrărilor de înregistrare sistematică inițiate de unităţile administrativ – teritoriale, în sensul de a se menționa faptul că sectoarele cadastrale ce vor face obiectul lucrărilor de înregistrare sistematică contractate de primării, ca urmare a încheierii de contracte de finanțare cu Agenția Națională,  pot să cuprindă imobile din extravilan sau imobile din intravilan;

* Completarea normelor referitoare la suma și prețurile cu care Agenția Națională finanțează, din venituri proprii, lucrările de înregistrare sistematică contractate de primării pentru sectoare cadastrale, în sensul că, la suma fixă de 60 lei/carte funciară deschisă pentru imobilele care fac obiectul înregistrării sistematice se vor aplica, după caz, coeficienți raportați la categoriile de dificultate ale terenurilor, unde accesul persoanelor autorizate este mai dificil, prețurile urmând a fi majorate proporțional cu gradul de dificultate. Astfel, pentru lucrările topografice necesare întocmirii documentaţiilor cadastrale prin măsurători, Centrul Naţional de Cartografie utilizează cinci Categorii de dificultate ale terenurilor în funcţie de relief. (Cititi si Cadastru- categoriile de dificultate ale terenurilor pe fiecare UAT)

În ceea ce privește coeficienții stabiliți în baza influenţei reliefului, care vor fi luați în considerare la stabilirea prețului, aceștia sunt următorii:

Categoria de dificultate I II III IV V
Coeficientul 1,00 1,15 1,35 1,70 2,20

 

* Menționarea în mod expres a faptului că la prioritizarea sectoarelor cadastrale propuse de unităţile administrativ-teritoriale beneficiare ale finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică se vor avea în vedere și  terenurile care fac obiectul subvențiilor plătite de Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură;

* Abrogarea dispozițiilor privind emiterea ordinului directorului general al Agenției Naționale pentru începerea lucrărilor, respectiv pentru închiderea vechilor evidențe, în vederea simplificării procedurilor aferente derulării lucrărilor de înregistrare sistematică prin Programul național;

*  Introducerea unei norme care să confere posibilitatea efectuării înscrierii provizorii cu prilejul înregistrării sistematice în favoarea persoanelor îndreptățite și în situația în care, deși titlurile de proprietate solicitate de persoanele îndreptățite conform Legii nr. 18/1991 nu au fost emise, există procese-verbale de punere în posesie.

* Lucrările de înregistrare sistematică se pot efectua, conform normelor din Lege, atât la nivelul sectorului cadastral, cât și la nivelul întregii unități administrativ-teritoriale, în acest sens fiind necesară o departajare a termenelor de afișare și contestare, raportat la numărul de imobile ce vor face obiectul afișării publice;

Documentele tehnice întocmite pentru lucrările care se efectuează la nivelul întregii unități administrativ –teritoriale se afișează pentru sectoarele din întregul UAT, în aceste caz, termenele de afișare, respectiv de contestare rămânând cel de 60 de zile, iar termenul de soluționare a cererilor de rectificare diminuându-se la 30 de zile, pentru accelerarea înregistrării sistematice;

* În cazul lucrărilor care se efectuează la nivel de sector cadastral și care au ca obiect un număr mult mai mic de imobile s-au stabilit termene mai mici, respectiv o perioadă de 30 de zile de afișare a documentelor tehnice și un termen de 30 de zile de la data afişării pentru formulare cererilor de rectificare a documentelor tehnice pentru lucrările astfel realizate se formulează în, urmând a fi soluționate de comisie în perioada de afişare publică, dar nu mai târziu de 30 de zile de la finalizarea perioadei de afişare.

* Introducerea unei reglementări potrivit căreia în vederea verificării datelor de identificare ale persoanelor Agenția Națională are acces la Registrul Național de Evidență a Persoanelor, în condițiile stabilite prin protocol;

* Detalierea expresă a faptului că deschiderea cărții funciare se poate efectua în baza certificatului de moștenitor, indiferent de data deschiderii succesiunii, sau a actului de partaj voluntar încheiat în formă autentică, a partajului judiciar, indiferent de data actului.

* Reglementarea faptului că în cazul imobilelor proprietate publică a statului și a unităților administrativ-teritoriale, intabularea se realizează în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a copiei extrasului de pe inventarul centralizat al bunurilor respective atestat prin hotărâre de guvern, însoțite de un înscris emis de către conducătorul instituției publice centrale sau locale care solicită înscrierea, în calitate de titular al dreptului real corespunzător proprietății publice, care confirmă identitatea dintre imobilul din documentația cadastrală și cel evidențiat în inventarul centralizat.

De asemenea, în cazul imobilelor proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale pentru care nu pot fi aplicate prevederile referitoare se poate dispune înscrierea provizorie în baza actelor administrative emise cu privire la imobil. Pentru imobilele din domeniul public a căror apartenență este stabilită prin Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică sau prin alte acte normative, intabularea se va efectua în baza hotărârii consiliului local, județean sau a Consiliului General al Municipiului București.

În cazul imobilelor proprietate privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, intabularea se realizează în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, se poate dispune înscrierea provizorie în baza actelor administrative emise cu privire la imobil.

Astfel, pentru situațiile în care nu se poate dispune intabularea, au fost menținute prevederile care permit înscrierea provizorie.

* Norme care să elimine orice risc de interpretări cu privire la obligația legală a personalului de specialitate de a fi imparțial în soluționarea cererilor specifice, respectiv incompatibilități și sancțiuni specifice;

* Norme care să confere directorului general al Agenției Naționale, calitatea de demnitar, cu rang de secretar de stat, calitate care să îi faciliteze coordonarea eficientă a sistemului şi întreprinderea unor acţiuni concertate pentru reprezentare la cel mai înalt nivel  a instituției în raporturi interinstituționale interne sau externe;

* Norme care să asigure accelerarea Programului Național, program asumat de Statul român, în beneficiul tuturor cetățenilor, prin norme care să asigure executarea urgentă a lucrărilor de înregistrare sistematică de către persoanele fizice sau juridice autorizate;

* Reglementarea obligativității deținerii autorizațiilor/certificatelor prevăzute de legislația specifică în materia informațiilor clasificate pentru directorii din cadrul Agenției Naționale și instituțiilor subordonate și a sancțiunii corelative în cazul în care aceasta nu se obține/este retrasă, precum și o normă tranzitorie pentru această obligație.

 

Descărcați aici proiectul:

 

 

 

 

Citiți și:

Dedeman isi pregateste cel mai mare centru logistic

13 blocuri noi, in etapa de autorizare

Contract de peste 24 mil euro pentru extinderea retelelor de apa

Un centru medical modern va fi construit langa Bucuresti

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor

 ARENA Constructiilor nov – dec 2017 (click aici)coperta-ac8-mare  ARENA Constructiilor , oct 2017  (click aici) coperta-ac7

Sus