Oferte locuri de munca top

Cum va rezolva Guvernul blocajul emiterii autorizatiilor de construire in Bucuresti

În prezent, primăriile de sector ale municipiului București nu pot emite certificate de urbanism și autorizații de construire pentru imobilele situate în zonele de protecție a monumentelor istorice.

Această situaţie este cauzată pe de-o parte de modificările legislative aduse articolului 3 alin.(1) litera b) din Legea nr. 50/1991 şi, pe de altă parte, de imprecizia pe care o induc prevederile specifice delimitării zonelor de protecţie a monumentelor, și anume delimitarea realizată prin considerarea unei raze de 100 m de jur-împrejurul monumentului istoric, fără o delimitare topografică clară. Delimitările sunt conţinute de Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Astfel, au existat situații în care autorizații de construire pentru imobile considerate ca poziționate în suprafața de protecție generată de „raza de 100 m de jur-împrejurul monumentului istoric” au fost contestate și anulate în instanță , în baza unor expertize topografice care au determinat situarea imobilelor la o distanță diferită față de monumentul istoric decat cea apreciată de autoritățile administrației publice locale la momentul emiterii, instanța considerând că autorizația a fost emisă fără competență.

În special în cazul sectoarelor 1, 2 și 3 ale municipiului București, prin faptul că pentru o serie de lucrări pentru care au fost emise certificate de urbanism de către primăriile de sector au fost reluate procedurile de autorizare la nivelul Primăriei Municipiului București. Situația a determinat un blocaj al procedurii de autorizare și o depășire a termenului de 30 de zile în care certificatele de urbanism și autorizațiile de construire trebuiau/trebuie emise potrivit legii.

Această situație a generat o serie de procese, amenzi contravenționale din partea organelor de control și cheltuieli bugetare suplimentare pentru unele dintre autoritățile administrațiilor publice locale ale municipiului București.

În plus, în aceste condiții, Primăriei Municipiului București îi revine sarcina să emită certificate de urbanism și autorizații de construire pentru aproximativ 85% din suprafața municipiului București.

În cazul unora dintre sectoarele municipiului București, situația a generat o blocare a investițiilor, având ca efect, pe de o parte, scăderea numărului actelor de autoritate (autorizații de construire) emise și, pe de altă parte, decizia unui număr semnificativ de beneficiari ai acestor acte de a se adresa instanțelor judecătorești solicitând despăgubiri substanțiale, generându-se scăderi și, respectiv, cheltuieli suplimentare ale bugetelor locale. Numai la nivelul primăriei sectorului 6 există un număr de circa 100 de lucrări respinse pentru că se află în zona de protecție – raza de 100 de metri – a unui monument.

Pentru deblocarea situaţiei mai sus prezentate, până la realizarea hărţii/planului necesar delimitării cu precizie a zonelor de protecţie a monumentelor, Guvernul apreciază că se impune modificarea de urgenţă a articolului 4 alineatul (1) litera c) din Legea 50/1991 prin care să se reconfigureze competenţele de emitere a certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire la nivelul municipiului Bucureşti.

Ca urmare, a fost elaborat un proiect de act normativ care propune clarificarea competenţelor de emitere a certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire.

Potrivit modificării, certificatele de urbanism şi autorizaţiile de construire vor fi emise:

„c) de primarul general al municipiului Bucureşti, cu avizul primarilor sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru:

  1. executarea lucrărilor de construcţii pentru investiţii ce se realizează pe terenuri care depăşesc limita administrativ-teritorială a unui sector şi/sau care se realizează în extravilan;
  2. executarea lucrărilor de construcţii la clădirile clasate individual ca monument, inclusiv la anexele acestora, şi/sau la alte construcţii identificate în cadrul aceluiaşi imobil teren şi/sau construcţie, precum şi la construcţiile situate în zonele construite protejate stabilite potrivit legii;
  3. lucrări de modernizare, reabilitare, extindere de reţele edilitare municipale, de transport urban subteran sau de suprafaţă, de transport şi distribuţie pentru: apă/canal, gaze, electrice, termoficare, comunicaţii-inclusiv fibră optică, executate pe domeniul public sau privat al municipiului Bucureşti, precum şi lucrări de modernizare şi/sau reabilitare de străzi, care sunt în administrarea Consiliului General al municipiului Bucureşti.

Pe cale de consecință, toate investițiile care nu sunt incluse în cele trei puncte anterior menționate, deci inclusiv cele aflate în situri arheologice și în zonele de protecție a monumentelor istorice, pentru care nu există delimitare oficială, se autorizează la nivelul primăriilor de sector.

Gasiti atasat proiectul OUG 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revista –    Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia aprilie 2017 (click aici)

TopJobs  –  Oferte locuri de munca in constructii (click aici)

NewsletterPrimesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!

Sus