Oferte locuri de munca top

Dupa senatori si deputatii modifica Legea Cadastrului

După ce săptămâna trecută senatorii au adus modificări importante Ordonanței de Guvern 31/2018 care a modificat Legea Cadastrului, iată că și deputații fac la rândul lor modificări în acest proiect legislativ. Astfel, deputații din comisiile de specialitate au propus plenului Camerei Deputaților aprobarea acestui proiect de lege, cu unele amendamente. Camera Deputaților este camera decizională.

Redăm mai jos câteva dintre amendamentele aduse Legii Cadastrului (găsiți fisier atasat la finalul stirii cu toate amendamentele).

 

Imobil cu mai mulți proprietari

Un nou amendament are menirea să asigure soluționarea cazurilor identificate în activitatea de înregistrare sistematică, unde procedura prevede obligativitatea înscrierii tuturor imobilelor din unitatea administrativ teritorială sau sectorul cadastral, în care asupra aceluiași imobil există mai multe acte de proprietate valabile.

În acest caz, dat fiind faptul că procedura de înscriere în cartea funciară este necontencioasă, deputații au prevăzut reliefarea acestor aspecte în cartea funciară, respectiv notarea acestei situații juridice, fără a fi întabulat dreptul de proprietate, până la data la care se va prezenta o hotărâre judecătorească în baza căreia să se stabilească titularul real al dreptului de proprietate.

În practică s-au identificat numeroase situații în care înscrierile din cărțile funciare deschise ca urmare a înregistrării sistematice nu reflectă situația juridică reală, fie din cauza strecurării unor erori (nume, denumire, adresă poștală, etc.), fie din cauza necolectării ultimului act doveditor al dreptului de proprietate.

Ca urmare, în Legea Cadastrului a fost introdus următorul alineat:

” În situația în care, cu prilejul înregistrării sistematice, sunt identificați mai mulți proprietari asupra aceluia și imobil, care au dobândit dreptul de proprietate în baza unor acte juridice diferite, se deschide o singură carte funciară în care se notează în partea a II-a existența acestei situații juridice, fără a fi întabulat dreptul de proprietate. Ulterior, întabularea dreptului de proprietate se va efectua în baza hotărârii judecătore ști definitive, concomitent cu radierea din oficiu a notării.”

Alt amendament are în vedere numeroasele situații întâmpinate în practică în care nu se poate face înscrierea în cartea funciară, imobilul fiind astfel în mod artificial scos din circuitul civil:

Dacă din actele înfățișate de părți rezultă că imobilul este în coproprietatea a două sau mai multe persoane, fără a se putea îndeplini condițiile prevăzute la art. 29 în vederea înscrierii tuturor coproprietarilor în cartea funciară, aceasta se va deschide pe cote -părți în favoarea titularilor dreptului de proprietate cunoscuți. Cu privire la celelalte cote – părți din dreptul de proprietate se face mențiunea «proprietar neidentificat». Înscrierea în cartea funciară se poate ace ulterior, cu respectarea condițiilor prevăzute de lege.”

 

Întabularea dreptului de proprietate asupra bunurilor ca urmare a fuziunii/divizării persoanei juridice

 

Deputații susțin că au soluționat, prin noi alineate introduse în Lege, problema întabulării dreptului de proprietate asupra bunurilor ca urmare a fuziunii/divizării persoanei juridice. Aceasta în condițiile în care legile speciale privind organizarea persoanelor juridice (societăți comerciale, asociații, fundații) nu conțin prevederi cu privire la forma autentică notarială a actelor din cadrul acestei proceduri. Singura reglementare este cea din cadrul Ordinului privind apllicarea Legii cadastrului, ceea ce face ca un act normativ de rang inferior să ducă la imposibilitatea aplicării unui act normativ de rang superior.

Deputații se referă la obligativitatea cuprinsă în ordin de a se încheia hotarâre AGA privind fuziunea/divizarea în formă autentică, deși nici legislația privind societățile comerciale, nici legislația privind asociațiile și fundațiile nu prevăd această obligație.

Ei susțin că elimină astfel toate situațiile litigioase în care deși procedura fuziunii/divizării s-a finalizat, instanța s-a pronunțat iar la Registrul Comerțului s-au efectuat modificările dar nu există hotărâre AGA în formă autentică, astfel încât  apare imposibilitatea întabulării dreptului de proprietate a societății rezultate din fuziune/absorție.

Prin acest nou amendament se soluționează situația în care în patrimoniul persoanei reorganizate, la data reorganizării există și alte bunuri în afara celor eventual cuprinse în hotărârea AGA, precum și situația bunurilor pentru care nu este deschisă carte funciară.

Această modificare își găsește, de asemenea, justificare, prin egalitatea de tratament juridic între participanții la circuitul juridic civil. În măsura în care la decesul unei persoane fizice patrimoniul acesteia se transmite către moștenitori în baza certificatului de moștenitor, deputații au considerat că se impune, ca și în cazul persoanelor juridice, transferul dreptului de proprietate de la persoana juridică reorganizată către persoana juridica beneficiară să se realizeze în temeiul acestui Certificat de reorganizare.

Noile alineate din Legea Cadastrului stipulează:

“(5) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale asupra unui imobil, ca urmare a reorganizării persoanei juridice, se vor înscrie în cartea funciară pe baza unui certificat de constatare a transferului prin reorganizare ca urmare a fuziunii sau absorbției, denumit Certificat de reorganizare, încheiat de un notar public în funcție în România, prin care se constată transmisiunea bunului imobil in temeiul hotărârii AGA/deciziei asociatului unic prin care se aprobă fuziunea/divizarea, a hotărârii instanței de judecată care se pronunță asupra legalității acestei operațiuni, precum și a dovezii de înregistrare la registrul comerțului a fuziunii/divizării. (6) Certificatul de reorganizare va cuprinde constatările notarului public cu privire la persoana juridică reorganizată, bunurile care se transferă din patrimoniul persoanei reorganizate, persoana juridica in patrimoniul căreia se transfera bunurile.

(7) Pentru eliberarea certificatului de reorganizare, notarul public va solicita extras de carte funciară pentru autentificare. În situația în care ulterior emiterii Certificatului de reorganizare se constată că în patrimoniul persoanei juridice reorganizate mai există și alte bunuri, notarul public va putea emite un certificat suplimentar în care se vor menționa aceste bunuri. Competența de emitere a Certificatului de reorganizare aparține notarului public de la sediul persoanei/persoanelor juridice.”

 

Descarcati aici modificarile aduse de deputați Legii Cadastrului

 

 

 

 

 

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr 4/ iunie 2018

Sus