Oferte locuri de munca top

Facilitatile fiscale pentru constructori, afectate de lipsa de coerenta a Guvernului

Cu toate că realizarea proiectelor de investiții publice este pusă în pericol de penuria de muncitori calificați în construcții, totuși ANAF ia măsuri împotriva regimului fiscal special pentru constructori promovat prin OUG 114/2018.

Asta pentru că Guvernul a făcut o treabă pe jumătate ! Adică, a dat facilități fiscale constructorilor, dar actul normativ menționează că trebuie să fie respectate prevederile legii ajutorului de stat și Guvernul nu a dat și schema de ajutor de stat.

Așa că, deși OUG114/2018 prevede o cotă redusă pentru contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) plătită de firmele de construcții, totuși se va aplica în continuare cota normală de CAM până în prima lună în care se va aplica noua schemă.

ANAF a publicat ieri un formular nou pentru declarația 112. Până la acest formular, cei care aplicau regimul special pentru construcții nu puteau calcula și declara contribuția asiguratorie pentru muncă decât folosind cota redusă de 0,3375%, potrivit experților în contabilitate de la Saga Software (programe de contabilitate).

Acum, ANAF a constatat că art.66 din OUG 114/2018 nu se poate aplica fără respectarea legii ajutorului de stat și a refăcut Declaratia 112.

ANAF a refăcut D112 în așa fel încât să nu permită calcularea CAM în procent de 0,3375% ci cu procentul normal de 2,25%.

De asemenea, spun experții de la Saga Software, ANAF a solicitat ca cei care au declarat cu 0,3375% (adică toți care aplicau acel regim) să refacă declarațiile și să depună declarații rectificative, recalculând CAM de la 0,3375% la cota normală de 2,25%.

Depunerea rectificativelor va duce la creșterea obligațiilor de plată precum și la apariția unor dobânzi accesorii. La 10.000 lei fond de salarii lei diferența de contribuție este 191 lei. Cheltuieli accesorii la această diferență sunt de circa 0,02% pe zi + 100 lei minim penalitate de nedeclarare, deși culpa nu este a contribuabililor.

ANAF nu ar fi trebuit să creeze cod bugetar și nici să permită declararea cotei reduse sau validarea declarațiilor cu cotă redusă a CAM.

Paradoxul situației este dat de faptul că ANAF se leagă doar de acest CAM ca fiind generator de probleme deși legea stabilește că întreg articolul care introduce facilitățile pentru regimul construcțiilor ar trebui să respecte prevederile legii ajutorului de stat. Adică și scutirea de CASS și impozit pe venituri din salarii.

Totodată, pentru a dezvolta acest balamuc legislativ, din data de 18 martie 2019, intră în vigoare legea bugetului de stat – legea 50/2019, prin care se modifică procentele ce se distribuie din CAM conform art.220^6 din codul fiscal. Procentul ce se va distribui din CAM la fondul de garantare a creanțelor bugetare va fi de 12% din CAM.

Ori, conform art.220^3 alin.2, pentru cei care aplică regimul special pentru construcții cota redusă a CAM este, pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028 inclusiv, stabilită la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale. Adică, de la 18 martie 2019 va fi 12% din 2,25%.

Ca urmare, de la 18 martie 2019, în mod normal, cota CAM ar fi de 0,27% pentru cei care aplică regimul special pentru construcții, dar numai dacă între timp se aplică o schemă de ajutor de stat.

Se pare însă că, strict în ceea ce privește CAM, câtă vreme nu există acea schemă de ajutor de stat, deși legea prevede o cotă redusă, se va aplica în continuare cota normală de CAM până în prima lună în care se va aplica noua schemă.

 

 

Citiți și:

Hotel cu 13 etaje, propus spre construire in Capitala

Proiect pentru construirea unui mare spital judetean in tara

Viitor ansamblu imobiliar cu 700 de apartamente in Capitala

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.2/ aprilie 2019

Sus
Translate »