Oferte locuri de munca top

Investitii publice: modificari pentru controlul ex ante

Au fost aduse modificări funcției de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii. Aceasta prin ordonanța 114 publicat pe 29 decembrie 2018.

În urma modificărilor aduse, autoritatea/entitatea contractantă care intenționează să solicite ANAP introducerea unei proceduri de atribuire a contractului (cu excepția contractelor sau acordurilor finanțate din fonduri europene) în programul de verificare aferent controlului ex ante, trebuie să completeze o cerere (vezi atasat Cerere control ex ante voluntar), aceasta urmând a fi încărcată în SEAP odată cu documentaţia de atribuire, ca fișier distinct al acesteia.

Fișierul va fi semnat cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat și va fi încărcat alături de strategia de contractare, prin accesarea comenzii specifice ”adaugă strategie de contractare”.

Această modalitate de transmitere a solicitării de control ex ante voluntar și a formularului de cerere, cu păstrarea denumirii acestuia la încarcarea în SEAP trebuie să fie respectată, în caz contrar solicitarea nefiind luată în considerare de către ANAP.

În cazul intențiilor de realizare a modificărilor contractuale, modul de transmitere a notificării către ANAP rămâne neschimbat.

Referitor la înștiințările privind intenția de a realiza o negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, ANAP precizează că în cazul în care autoritatea/entitatea contractantă dorește solicitarea efectuării controlului ex-ante voluntar de către ANAP, va transmite la adresa de e-mail dedicată: notificări@anap.gov.ro , atât notificarea, cât și cererea tip.

Modificările legislative cuprind definirea noțiunii de control ex ante voluntar, acesta însemnând acel control care are în vedere aspectele de calitate şi aspectele de regularitate, efectuat la solicitarea autorităţii contractante.

Totodată, o excepție a fost făcută pentru contractele sau acordurile cu finanțare europeană în ceea ce privește controlul ex ante. Pentru acestea, controlul se asigură de către autoritățile de management. Pentru restul contractelor, controlul ex ante se desfăşoară la solicitarea autorităţii contractante pe bază de liste de verificare şi vizează verificarea conformităţii cu dispoziţiile legale aplicabile din punctul de vedere al regularităţii şi calităţii,

Conform documentului, controlul ex ante se exercită de ANAP în mod selectiv, pe baza unei metodologii de selecţie, cu încadrarea în procentul de 15% din totalul procedurilor de atribuire inițiate de către autoritățile contractante într-un an calendaristic, procent pentru care metodologia de selecție trebuie să asigure realizarea controlului.

Procedurile de negociere fără publicare prealabilă nu pot face obiectul controlului ex ante.

Descărcați aici

 

 

 

Astazi, deputatul USR Cătălin Drulă a acuzat , într-un comunicat de presă, că deja celebra OUG 114/2018 are ca efect și blocarea licitațiilor pe fonduri europene. La art. 75 pct. 2 se introduce următoarea modificare: controlul înainte de publicare (ex ante) al licitațiilor cu finanțare europeană nu se mai face de organismul specializat ANAP (Agenția Națională de Achiziții Publice), ci de către autoritățile de management (AM-uri) ale programelor operaționale (ex. Regional, Infrastructură Mare).

”Pentru că autoritățile de management au primit peste noapte sarcina de a controla licitațiile cu fondurile europene sunt total nepregătite. Nu au compartimente în organigramă, nu au personal dedicat acestei activități și nu au norme pentru a aplica noile prevederi-surpriză. Rezultatul? Licitațiile pe fonduri europene sunt în prezente blocate și toată lumea prin ministere și autorități de management se dă cap în cap încercând să rezolve dandanaua apărută în Monitorul Oficial din 28.12.2018”, explică deputatul Cătălin Drulă.

Deputatul USR semnalează că unul dintre proiectele importante blocate de incompetența celor care au introdus această prevedere în OUG este autostrada Sibiu-Pitești – lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni. Licitația pentru lotul 4 din autostrada Sibiu-Pitești nu poate fi lansată pentru că controlul ex ante nu poate fi efectuat ca urmare a adoptării OUG-ului.

”Zeci de alte licitații pe fonduri europene sunt blocate, iar în acest timp doamna Rovana Plumb ține conferințe de presă triumfaliste despre absorbție și domnul Meleșcanu face apologia infractorilor în presa internațională. Așa arată o guvernare găunoasă”, conchide deputatul USR Cătălin Drulă.

 

 

Citiți și:

Ansamblu de vile, in pregatire intr-un frumos oras

Proiect rezidential, dezvoltat intr-una din cele mai selecte zone ale Capitalei

Reabilitarea transportului public cu peste 9 mil euro

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.8/ nov-dec 2018

Sus