Forum Romano-elen

Parlamentarii vor „Autostrada Unirii”

Peste 70 de parlamentari propun aprobarea obiectivului de investiții autostrada Iași – Târgu Mureș, denumită generic „Autostrada Unirii”. Dacă propunerea legislativă va fi adoptată, proiectul va fi coordonat de Ministerul Transporturilor, urmând ca acesta să fie realizat din credite externe și din fonduri europene, în termen de patru ani de la intrarea în vigoare.

„Lipsa unui tronson de drum, care să conecteze Regiunea de Nord-Est de Vestul țării, a condus la un decalaj pronunțat în ceea ce privește dezvoltarea regiunilor. În timp, discrepanța va deveni din ce în ce mai mare, iar acest lucru se traduce prin depopulare, demoralizare și o slabă industrializare. Necesitatea acestei autostrăzi este argumentată și în Strategia de dezvoltare teritorială a României, document adoptat în octombrie 2016 de către Guvernul României, în care se precizează faptul că regiunile extracarpatice sunt cele mai puțin dezvoltate, printre cele mai sărace județe fiind enumerat și Iașiul. Din totalul de 13 județe enumerate, jumătate sunt din Regiunea de Nord-Est a țării. În continuare, în strategie se menționează și faptul că disparitățile urban-rural intrajudețene sunt maxime în județele Cluj, Iași și Dolj”, arată inițiatorii proiectului de lege.

Propunerea legislativă pentru aprobarea obiectivului de investiții „Autostrada Unirii” poate fi considerat un proiect transpartinic, deoarece a fost inițiat de senatori și deputați din aproape toate grupurile parlamentare, inclusiv minorități naționale, cu excepția ALDE, partid condus de actualul președinte al Senatului și fostul premier al României, Călin Popescu Tăriceanu.

Aceste argumente sunt susținute și de Asociația Pro Infrastructura care precizează că autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni va aduce îmbunătățiri în ceea ce privește viteza de călătorie. Conform declarațiilor oficiale, pe coridorul Iași – Pașcani – Tg. Neamț și Tg. Neamț – Tg. Mureș timpii de călătorie sunt mari în condițiile în care viteza medie înregistrată pe traseu este de aproximativ 61 km pe oră. Conform estimărilor acestora, aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat va trece pe noul traseu. Astfel, viteza medie prognozată va crește până la 100 km pe oră, iar timpii de călătorie pe durata orelor de vârf vor scădea cu 42%, mai spun inițiatorii.

Proiectul „Autostrada Unirii” are și o conotație simbolică, susțin senatorii, după cum o sugerează și denumirea. Aceasta pentru că obiectivul de investiții este propus în perioada în care se împlinesc 100 de ani de când orașul istoric Iași era Capitala Regatului României (1916-1918) și oraș al Marii Uniri. Totodată, în anul 2018, se vor împlini 100 de ani de la Marea Unire din 1 decembrie 1918, când regiunile istorice ale țării s-au reunit sub același stindard.

„În ansamblu, proiectul Autostrăzii Iași – Târgu Mureș reprezintă un pilon important și în ceea ce privește politica României față de Republica Moldova. Astăzi, cuantificăm zece ani de studii și zeci de milioane de euro cheltuite pe studii de fezabilitate, studii care zac neatinse prin sertare. Oricât de mult are nevoie România de o autostradă de legătură între Moldova și Transilvania, acțiunile Guvernului denotă o totală lipsă de strategie și direcție. Acest lucru este demonstrat clar de faptul că, în urmă cu aproape doi ani, contractul semnat pentru reactualizarea studiului de fezabilitate a fost suspendat, pentru că între momentul la care studiul ar fi fost definitvat și cel la care lucrări ar începe au trecut nu mai puțin de cinci ani”, conchid inițiatorii.

Totuși, până la promulgare, propunerea legislativă are un drum lung de parcurs. Mai întâi aceasta trebuie să primească avizele consultative de la comisiile de specialitate, precum și raportul final de la comisia sesizată în fond.

Ulterior, propunerea va fi supusă votului în plenul Senatului și, dacă votul va fi unul pozitiv, aceasta va ajunge în Camera colegilor deputați, unde va parcurge același drum ca și în Camera Superioară. Dacă va primi și votul deputaților, propunerea va ajunge la președintele Iohannis pentru promulgare.

 

 

Revista Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia mai 2017 (click aici)

TopJobs  –  Oferte locuri de munca in constructii (click aici)

NewsletterPrimesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!

Sus
Translate »