Oferte locuri de munca top

Primul STUDIU DIN SATELIT derulat exclusiv pe patrimoniul construit din București arată care sunt zonele cele mai sensibile și instabile ale capitalei

Cartiere din zona Republica, Militari, Berceni sau Colentina se deplasează și cu câteva zeci de milimetri anual

Conform unei analize în profunzime din satelit realizate de către Sixense România, companie specializată în soluții de monitorizare a comportării construcțiilor în timp, zone importante din București – cum ar fi cele din apropierea lacurilor, a râului Dâmbovița, dar și cartiere rezidențiale nou construite – prezintă mișcări semnificative de tasare și ridicare în ultimii 3 ani (2017–2020).

Printre zonele sensibile identificate cu ajutorul tehnologiei InSAR, ce detectează cu precizie milimetrică deplasările pe verticală ale structurilor și ale pământului din satelit, se numără: zona Calea Giulești, zona Republica – Titan Sud, zonele din jurul lacurilor Colentina, Fundeni, Lacul Morii și zone importante din apropierea Râului Dâmbovița (Splaiul Unirii, Splaiul Independenței).

De asemenea, mișcări semnificative au fost detectate și pe anumite străzi din cartiere precum Eroilor, Lujerului, PiperaBarbu Văcărescu, Dristor, Mărășești, Berceni, fiind afectate și o serie de proiecte de infrastructură cum ar fi stadioane, poduri, guri de metrou sau școli aflate în zonele menționate.

Valorile maxime înregistrate în București în perioada analizată ating până la -55 milimetri în ceea ce privește tasarea (-39 milimetri în zona Râului Dâmbovița, de exemplu), respectiv 45 milimetri în ceea ce privește ridicarea masivului de teren.

Cauzele care duc la mișcările și instabilitatea anumitor zone și clădiri din București sunt diverse și trebuie cercetate în profunzime: ele pot varia de la natura pământului din apropierea lacurilor până la șantiere care au loc în proximitatea zonelor afectate. Este normal ca o clădire să se taseze cu câțiva milimetri pe an, de exemplu; atunci când sesizăm însă valori mai mari de atât sau chiar tasări diferențiale în cadrul aceleiași structuri, este important ca autoritățile, asociațiile de proprietari, dezvoltatorii și toți factorii decidenți – să fie conștienți de ele și să acționeze în consecință”, a comentat Mariana Garștea, CEO Sixense România.   

Tehnologia care stă la baza studiului: precizie milimetrică în detectarea mișcărilor pe verticală ale pământului

Studiul realizat de Sixense România reprezintă cea mai complexă analiză posibilă pe patrimoniul deja existent și este realizat în baza singurei tehnologii care poate accesa retroactiv informații despre mișcările pământului și ale patrimoniului existent, prin suprapunerea imaginilor din satelit.

Mai exact, studiul a fost realizat pe întreaga suprafață a Bucureștiului – 436,8 kilometri pătrați –, prin măsurarea a peste 1.292.000 de puncte și captarea a 118 imagini (cu ajutorul satelitului Sentinel-1) în perioada 18 ianuarie 2017 – 04 decembrie 2020.

Tehnologia care stă la baza studiului presupune folosirea imaginilor InSAR (Interferometric Synthetic Aperture Radar) captate de satelitul Sentinel-1 care orbitează în jurul Pământului și care colectează date atât despre valoarea deformărilor acumulate în timp, cât și despre viteza anuală de deplasare a solului.

Imaginile InSAR astfel obținute sunt apoi procesate cu ajutorul tehnologiei Atlas dezvoltate la nivel internațional de către Sixense Group și sunt disponibile printr-o soluție de platformă digitală (pe nume BEYOND Satellite), într-un format ușor de înțeles și folosit pentru toți factorii-cheie care au nevoie de ele: de la proprietari de infrastructură la dezvoltatori sau autorități.

Ideea studiului a venit din dorința noastră de a avea o imagine globală asupra sănătății mediului construit din București, de a extinde nivelul de informații disponibile public în acest sens și de a oferi o înțelegere mai bună a fenomenelor care pot să afecteze pe termen lung patrimoniul construit. Prin natura a ceea ce facem, prin mixul integrat de tehnologii și expertiză pe care îl oferim și prin poziția Sixense Group de lider mondial în domeniu, ne preocupă nu doar să observăm aceste lucruri, ci și să fim parte din soluție, deci să contribuim la decizii informate bazate pe date precise. InSAR este una dintre tehnologiile care ne ajută cel mai mult în acest sens, dar este numai primul pas și o modalitate importantă de a trage un semnal de alarmă. Apoi, este nevoie să monitorizăm continuu zonele sensibile identificate”, a explicat Mariana Garștea.  

Studiile din satelit – necesare mai ales în cazul proiectelor majore de infrastructură

Studiile din satelit se dovedesc o tehnologie accesibilă și extrem de utilă mai ales în cazul proiectelor majore de infrastructură rutieră și feroviară.

Atunci când se decide construcția unei autostrăzi, a unui tunel sau a unui pod, se apelează în general la acest tip de studiu istoric încă din etapa de pre-fezabilitate sau fezabilitate, pentru că vrem să identificăm toate zonele vulnerabile de pe viitorul traseu. În cazul proiectelor de infrastructură, nedetectarea la timp a acestora și lipsa de intervenție proactivă pot să ducă la complicații grave în timp, cum ar fi surpări sau alunecări de teren, cu pierderi materiale și umane”, a concluzionat Mariana Garștea.

Sixense Group și Imperial College London sunt autoritățile principale responsabile în acest moment pentru redactarea standardelor internaționale direct legate de aplicarea și utilizarea tehnologiei InSAR în proiecte de infrastructură.

 

Despre Sixense România

Sixense România oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale.

Compania este parte din Sixense Group, lider mondial în domeniu, și este prezentă în România din 2009. Printre proiectele din portofoliul Sixense România se numără:  Prima secțiune – Linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), Tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală), Linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), Pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Stadionul Național de Rugby Arcul de Triumf, Stadionul de fotbal Steaua, Pod Târnava, Aviației Tower, The Light, Millo 6, Tandem, Sema Park, Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală) ș.a.

Sus