Oferte locuri de munca top

Roviniete mai scumpe pentru vehiculele intre 3,5 si 12 tone

Peste 30.000 de autovehicule de transport marfă cu masă maximă autorizată între 3,5 tone și 12 tone (cu maximum 3 axe, inclusiv) din România vor fi afectate de proiectul Guvernului de modificare a tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale, atrage atenția Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.

Acestea vor trebui să plătească tarife de rovinietă pentru o zi de 12 euro, în creștere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de și peste 12 t (cu maximum 3 axe, inclusiv), cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele între 7,5 – 12t și în urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele între 3,5 – 7,5t.

Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfă de peste 12 t (categoria F), vor plăti 12 euro în loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile această categorie de autovehicule va plăti cu 5 euro în plus de la 55 la 60 de euro.

În principal, creșterea valorilor rovinietelor prin proiectul menționat afectează cel mai mult autovehiculele din categoria C (între 3,5 – 7,5t) și apoi autovehiculele din categoria D (între 7,5 – 12t).

Proiectul publicat nu vizează nicio modificare pentru valorile rovinietelor pentru autoturisme (categoria A) și nici pentru autovehiculele de transport persoane indiferent de numărul de locuri, sub sau peste 23 locuri (categoriile G și H).

În prezent, la nivelul Comisiei Europene se discută modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmărește implementarea conceptului de plată a taxelor pe kilometru și nu pe timp, așa cum se aplică în prezent în România.

CE consideră că măsura propusă în proiectul de directivă contribuie la aplicarea în mod consecvent a principiilor „poluatorul plătește” și „utilizatorul plătește” în vederea generării de venituri și a asigurării de finanțare pentru investițiile viitoare în transporturi.

În România, principala problemă este legată de dezvoltarea insuficientă a infrastructurii rutiere, astfel că cel mai probabil va fi solicitată o perioadă cât mai lungă de tranziție până când România își dezvoltă infrastructura, dar care potrivit estimărilor actuale nu va putea depăși anul 2027.

Totodată, în România, astăzi nu se ține cont de nivelul de poluare, în timp ce restul țărilor taxează suplimentar acest aspect, în cadrul conceptului “internalizarea costurilor externe”.
Tendința de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport mărfuri s-a extins odată cu extinderea rețelei de autostrăzi și drumuri expres, de la țări cu tradiție în taxarea pe autostrăzi precum Franța, Italia, Spania, Germania, la țări precum Austria, Cehia, Ungaria.

Unele dintre aceste țări taxează autoturismele în funcție de distanța parcursă (Italia, Franța) sau pe timp – prin viniete/stickere cu diferite valabilități (Austria, România, Ungaria).
În România taxarea pentru utilizarea celor peste 17.000 km de drumuri naționale (autostrăzi – 748 km, drumuri europene, drumuri cu trei benzi de circulație, drumuri cu patru benzi de circulație, drumuri cu șase benzi de circulație), același autovehicul de 40t, cu mai mult de 5 axe, plătește între 11 euro/zi și 1210 Euro/an indiferent de numărul de km parcurși sau de nivelul emisiilor poluante.

Drumurile județene însumează aproape 35.400 km, iar cele comunale peste 33.100 km, ambele categorii au administratori diferiți și pot avea propriile tarife de utilizare a infrastructurii proprii, cât și propriile portanțe, de obicei inferioare rețelei principale, precum și propriile tarife pentru depășirea acestor valori.

Un autoturism plătește astăzi în România 28 euro/an, în Austria 87,3 euro/an (Austria are o rețea de autostrăzi de 1.720 km), în Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o rețea de autostrăzi de 1.500 km), în Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o rețea de autostrăzi de 800 km), iar în Germania (rețeaua de autostrăzi are 13.000 km), dacă se va aplica din 2019, 130 Euro/an.

În Bulgaria, unde taxarea este tot pe timp, pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mică de 12 tone tariful pentru o vinietă anuală este de 413 euro pentru vehiculele Euro III – Euro VI și 537 euro pentru EURO 0 – II, iar la vehiculele de peste 12 tone, vinieta anuală este de 685 euro (Euro III – Euro VI) și 891 euro (EURO 0 – II).

În Ungaria, pentru autoturisme și vehiculele de transport călători taxarea se face pe timp, în timp ce la vehiculele de transport marfă de peste 3,5 tone nivelul taxei de drum este stabilit în baza tipului de drum, a categoriei de autovehicul și a gradului de poluare (emisie CO2). Taxa de drum se calculează pe kilometru. Astfel pentru vehiculele între EURO III – VI, taxa de drum/km este de 44,54 HUF, aproximativ 0,14 euro/km.

În Austria, vinieta se calculează în funcție de numărul de axe la care se adaugă taxe suplimentare pentru poluarea aerului și poluare fonică. Vinieta se aplică pentru vehiculele cu MTMA peste 3,5 tone și se calculează pe kilometru și variază între 0,2540 euro/km – 0,3152 euro/km. În Austria, începând cu 01.01.2010, a fost introdusă taxa pe clasa de emisii EURO pentru autovehiculele de peste 3,5 tone, iar la 01.01.2017 s-au adăugat taxe suplimentare pentru poluarea aerului și poluarea fonică.
Un camion de 40 tone poate rula circa 100.000 km pe an cu un șofer în România, pentru care plătește 1.210 euro (tarif de utilizare a infrastructurii), iar în Europa de Vest, având în vedere infrastructura și logistica bine puse la punct, unde nu se pierde timp la încărcare și descărcare, un camion poate rula 150.000 km într-un an cu un șofer (12.000 – 14.000 km lunar), plătind o medie de 15.000 euro pe an, tarif de utilizare a infrastructurii.
NIVELUL tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România

Tipul vehiculului Durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România Tarif [euro] (TVA inclus) Tarif propus [euro] (TVA inclus) Modificare procentuală Modificare absolută (în euro)
A Autoturisme 7 zile 3 3 0% 0
30 zile 7 7 0% 0
90 zile 13 13 0% 0
12 luni 28 28 0% 0
B Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone 7 zile 6 6 0% 0
30 zile 16 16 0% 0
90 zile 36 36 0% 0
12 luni 96 96 0% 0
C Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone 1 zi 4 12 +200% +8
7 zile 16 30 +87,5% +14
30 zile 32 60 +87,5% +28
90 zile 92 171 +85,87% +79
12 luni 320 600 +87,5% +280
D Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone 1 zi 7 12 +71,42% +5
7 zile 28 33 +17,85% +5
30 zile 56 66 +17,85% +10
90 zile 160 188 +17,5% +28
12 luni 560 660 +17,85% +100
E Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) 1 zi 9 12 +33,33% +3
7 zile 36 36 0% 0
30 zile 72 72 0% 0
90 zile 206 205 -0,485% -1
12 luni 720 720 0% 0
F Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) 1 zi 11 12 +9,09% +1
7 zile 55 60 +9,09% +5
30 zile 121 121 0% 0
90 zile 345 345 0% 0
12 luni 1.210 1.210 0% 0
G Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) 1 zi 4 4 0% 0
7 zile 20 20 0% 0
30 zile 52 52 0% 0
90 zile 120 120 0% 0
12 luni 320 320 0% 0
H Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) 1 zi 7 7 0% 0
7 zile 35 35 0% 0
30 zile 91 91 0% 0
90 zile 210 210 0% 0
12 luni 560 560 0% 0

 

 

 

 

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr.5/iul-aug 2018

coperta-ac5

Sus