Oferte locuri de munca top

Simplificari in achizitiile publice: control ex ante, termene noi si digitalizare

Procedurile de achiziții publice sunt pe cale să fie simplificate. În același timp, au fost făcuți primii pași către transformarea digitală, avizele putând fi emise utlilizând exclusiv semnătura electronică în cadrul platformei SEAP, conform noii ordonanțe de urgență adoptate recent de către Guvern.

Actul normativ va putea fi consultat după publicarea în Monitorul Oficial.

Ce aduce nou Ordonanța

Un element de noutate al acestei ordonanțe îl reprezintă simplificarea modalității de realizare a controlului ex-ante, prin emiterea unui singur aviz conform pentru fiecare etapă a verificării. Concret, aceeași documentație de atribuire încărcată în sistem va putea fi respinsă o singură dată. Măsura vizează reducerea termenului de verificare a documentației de atribuire la 10 zile lucrătoare, anterior durata medie de verificare ajungând până la 70 de zile lucrătoare.

O altă noutate se referă la activitatea personalului ANAP cu atribuții de verificare ex-ante. Astfel, observatorii ANAP vor putea emite avize conforme prin intermediul platformei SEAP, utlilizând exclusiv semnătura electronică. Practic, prin derularea controlului ex-ante exclusiv prin intermediul SEAP există garanția că în procesul de evaluare a ofertelor nu vor mai exista întreruperi cauzate de interacțiunea umană dintre angajații ANAP și membrii comisiei de evaluare.

În același context al digitalizării controlului ex-ante, va fi asigurat accesul la documentele achiziției în sistemul informatic, atât pentru completurile CNSC, cât și pentru cele din cadrul Curților de Apel.

Verificările ex-ante

O altă modificare legislativă se referă la introducerea obligatorie a verificării ex-ante pe un eșantion de până la 10% din totalul documentațiilor de atribuire încărcate în SEAP. Modalitatea de selecție a procedurilor de atribuire ce vor intra în eșantionul de verificare va fi stabilită ulterior și va avea în vedere includerea unor criterii care să vizeze cu preponderență procedurile de achiziție realizate în cadrul proiectelor cu finanțare europeană.

Termene pentru evaluare ofertelor

Totodată, au fost stabilite termene obligatorii pentru evaluarea ofertelor de către comisiile de evaluare. Astfel, pentru procedurile de achiziții publice cu o complexitate redusă s-a stabilit un termen de evaluare de până la 20 de zile lucrătoare, iar pentru cele cu o complexitate ridicată fiind stabilit un termen de 60 de zile.

Pentru ca măsura stabilită să reducă termenele de derulare a procedurilor de achiziții, au fost introduse sancțiuni pecuniare pentru nerespectarea termenelor prevăzute de legislație de către membri comisiei de evaluare.

În acest context, ANAP susține că au fost dispuse măsuri tranzitorii astfel încât procedurile de achiziție publică aflate în derulare să nu fie afectate de modificările legislative operate.

 

 

 

Citiți și:

Noua hala, intr-un parc industrial din provincie

Spatii multifunctionale, in pregatire pe un teren de aproape 9 mii mp

Blocuri cu 7 niveluri, in curs de autorizare

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 8/nov – dec 2019

 

 

 

 

Sus