FORUM - CONSTRUCTORI 2018

Sunt in constructie 367 mii mp spatii de retail

În prezent sunt în construcție 367.000 mp spații de retail, cu date de livrare în 2018 și 2019, potrivit  reprezentanților CBRE. Aceste spații sunt cuprinse în 19 proiecte, dintre care 13 noi și 6 extinderi. În primul semestru din acest an au fost terminate spații de retail ce totalizează circa 30.000 mp localizați în proiecte din Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui.

Stocul modern de spații de retail se situează, în momentul de față, la 3,52 milioane metri pătrați, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spații de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 – 2008.

La nivelul stocului modern de spații de retail, aproximativ 32% se află în București, iar 38% este împărțit în 10 orașe: Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești.

Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt în prezent în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt:Openville, din Timișoara, cu 47.000 mp; AFI Palace Brașov, cu 45.000 mp; Târgoviște Mall, cu 33.000 mp; Shopping City Târgu Mureș, cu 32.900 mp;Shopping City Satu Mare, cu 28.700 mp; DN1 Balotești, cu 28.000 mp;Baia Mare Value Center, cu 22.500 mp; Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 mp.

Din proiectele aflate în construcție, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale și 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spații de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcții existente.

“Activitatea în sectorul spațiilor de retail continuă să fie dinamică și în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017. Observăm o creștere a activității regionale, în orașe secundare, dar și în orașe terțiare. Acest lucru se datorează creșterii puterii de cumpărare la nivelul întregii țări. O altă tendință importantă este și majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creștere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, față de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

“Creșterea consumului în România a dinamizat piața spațiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Acesta este un semn că piață românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon.

În S1 2018, chiria prime (chiria de referință pentru proiectele de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat la 80 euro/ mp , iar în cazul parcurilor de retail a oscilat între 8 și 15 euro/ mp. Chiria prime în cazul unităților de retail stradale a fost de 55 euro/ mp . Randamentul prime (randamentul înregistrat de proiectele de clasă A, din zonele cel mai bine cotate) raportat pentru centrele comerciale a fost de 6,5%.

 

 

 

Citiți și:

Peste 3 hectare pentru dezvoltare rezidentiala

40 mil euro pentru centura unui municipiu

Un judet investeste peste 20 mil lei pentru reabilitarea drumurilor

Cine va moderniza un drum de peste 27 km

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr.7/oct 2018

01

Sus
Translate »