Oferte locuri de munca top

MT va autoriza construcţiile pentru infrastructura de transport de interes național strategic

proiect legeAutorizarea lucrărilor de construcţii pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional strategic va reveni Ministerului Transporturilor.

Aceasta pentru că Ministerul Transporturilor va primi noi atribuțiuni, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern.

Astfel, Minisiterul Transporturilor va emite autorizaţii pentru executarea/desfiinţarea  lucrărilor de construcţii aferente infrastructurii de transport de interes naţional prin direcţia de specialitate.

Va emite norme, normative şi reglementări tehnice privind proiectarea şi execuţia proiectelor din domeniul infrastructurii de transport de interes naţional.

MT va elabora programele anuale privind avizarea, promovarea şi punerea în aplicare a reglementărilor tehnice care vizează proiectarea, execuţia şi managementul proiectelor privind infrastructura naţională de transport şi asigură sprijin tehnic pentru adoptarea versiunilor naţionale a Eurocodurilor şi a elaborării anexelor naţionale aferente acestora, precum şi pentru elaborarea versiunii române a standardelor europene din domeniul proiectării, execuţiei şi managementului proiectelor privind infrastructura naţională.

Totodată, va decide menţinerea sau desfiinţarea construcţiilor aferente infrastructurii transeuropene de transport realizate fără autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia.

Potrivit noilor atribuţii Ministerul Transporturilor va participa la activităţile de control şi urmărire în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale în materie referitoare la execuţia construcţiilor aferente infrastructurii de transport de interes naţional.

Astfel, va urmări modul de conformare privind cele dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii  în urma efectuării controalelor. De asemenea, va urmări respectarea disciplinei în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii şi, în funcţie de încălcarea prevederilor legale, va aplica sancţiuni sau se va adresa instanţelor judecătoreşti şi organelor de urmărire penală, după caz.

Pentru îndeplinirea noilor atribuțiuni, structura organizatorică a  Ministerului va fi modificată.

Va fi înfiinţată Direcţia Generală Anticorupţie în Transporturi, Administrativ şi Juridic, în cadrul căreia va funcţiona un serviciu de prevenire şi combatere a corupţiei.

Vor fi făcute schimbări in structura organizatorică a Direcţiei Generale Management si Strategie, respectiv, înfiinţarea unui Birou privind protecţia mediului in transporturi. Rolul acestui va fi să evalueze cât mai obiectiv impactul asupra mediului, să găsească soluţii cât mai eficiente de reducere a impactului care să nu stopeze dezvoltarea infrastructurii de transport.

Denumirea Direcţiei Infrastructură Rutieră şi Reglementări Tehnice va fi schimbată in Direcţia Investiţii, Reglementari Tehnice si Autorizaţii de Construire astfel încât să se pună un accent mai mare pe activitatea de emitere a autorizaţiilor de construire pentru infrastructura de transport din toate domeniile de transport.

În vederea îndeplinirii noilor atribuțiuni, numărul de posturi din cadrul Ministerului Transporturilor va crește de la 463 la 498 exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.

Până la aprobarea OUG nr.7/2016, Ministerul Transporturilor a avut ca şi atribuţii eliberarea autorizaţiilor de construire pentru infrastructura rutieră de transport de interes naţional în domeniul rutier.

De asemenea, până la aprobarea actului normativ mai sus menţionat, atribuţiile de control privind modul de desfăşurare a lucrărilor de infrastructură rutieră de interes naţional corespunzător autorizaţiei de construire reveneau autorităţilor publice locale, deşi emitentul autorizaţiilor de construire în acest caz, era Ministerul Transporturilor.

Astfel, în prezent, Ministerul Transporturilor nu are atribuţii şi competenţe reglementate prin act normativ în domeniul controlului şi aplicării sancţiunilor pentru nerespectarea disciplinei în construcţii, lipsindu-i pârghiile necesare pentru a preveni unele riscuri de indisciplină pe şantierele aferente proiectelor de infrastructură de transport, situaţie care poate determina întârzieri majore în implementarea proiectelor.

În ceea ce priveşte activitatea de reglementare tehnică pentru infrastructura de transport de interes naţional, în prezent, nu este bine reglementată modalitatea de elaborare şi actualizarea normativelor şi regulamentelor tehnice privind proiectarea, execuţia, întreţinerea, postutilizarea construcţiilor, corelat cu noile tehnologii şi soluţii de construire, precum şi cu transpunera acestora  în concordanţă cu prevederile EU.

În situaţia actuală, aceste activităţi sunt prevăzute numai în atribuţiile Ministerului Dezvoltării Regionale, iar Ministerul Transporturilor în calitate autoritate de stat în domeniul transporturilor şi al infrastructurii de transport nu deţine în mod distinct şi clar pârghiile necesare pentru reglementarea domeniului său de activitate, se arată în motivare proiectului de Hotărâre de Guvern.

Sus