Oferte locuri de munca top

360 de societati au castigat contracte publice de zeci de miliarde de euro

Atribuirea contractelor de achiziție publică în condiții de profundă lipsă de transparență reprezintă unul dintre aspectele extrem de importante, care conduc la ineficiența și ineficacitatea celei mai mari părți a contractelor de achiziție publică, susțin parlamentarii care au inițiat un proiect de lege pentru completarea Legilor achizițiilor publice.

Mai precis, în actualul context legislativ, este imposibil de determinat situația conflictului de interese, atunci când o autoritate contractantă atribuie un contract de achiziție publică unei societăți comerciale al cărui acționariat nu poate fi identificat, deoarece acțiunile acelei societăți comerciale nu sunt nominative, ci sunt acțiuni la purtător.

În susținerea acestui aspect s-au evidențiat în spațiul public, nenumărate situații de conflict de interese, în care, conducătorul autorității contractante ar fi avut interese patrimoniale directe față de câștigătorul unei licitații publice, deoarece, prin facilitarea deținerii de părți sociale la purtător, acest lucru este aproape imposibil de identificat.

Legislația curentă permite participarea la proceduri publice a unor societăți comerciale „anonime”. Aceste societăți comerciale sunt în general, cei mai activi câștigători ai procedurilor de achiziție publică. Cele mai recente date ne evidențiază faptul că, deși par puține, cele aproximativ 360 societăți comerciale exsitente în România cu acțiuni la purtător au câștigat contracte la nivelul zicelor de miliarde de euro.

Potrivit Curții de Conturi a României, în principal ca urmare a vicierii procedurilor privind achizițiile publice, bugetul public a înregistrat prejudicii la nivelul miliardelor de euro, numai în ultimii cinci ani.

La nivelul Uniunii Europene, tolerarea, la nivel legislativ, a socităților comerciale organizate ca societăți pe acțiuni cu capital social reprezentat prin acțiuni la purtător pare să se apropie de final. State europene precum Germania au interzis deja, în legislația națională, existența unor societăți comerciale cu acționariat netransparent. De asemenea, numărul statelor în care încă mai sunt prezente forme netransparente de organizare a societăților comerciale este nesemnificativ.

Mai mult, în anul 2016, Comisia Europeană a înaintat spre dezbatere și amendare o propunere de directivă europeană (2016/0208 (COD)) care va căpăta forma finală în toamna acestui an. Directiva europeană își propune să modifice și să completeze Directiva (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului și să modifice Directiva 2009/101/CE.

Pe lângă aspecte privind creșterea transparenței publice și eliminarea unor amenințări privind finanțarea terorismului, directiva europeană va obliga statele membre să asigure accesul public la beneficiarii și proprietarii reali ai companiilor și trusturilor.

Fără acțiuni la purtător în achizițiile publice

Completarea Legiilor achizițiilor publice a făcut subiectul unei noi propuneri legislative a opoziției. De data aceasta parlamentari PNL cer ca legea nr.98/2016 privind achizițiile publice să fie modificată în vederea respectării principiilor transparenței și a tratamentului egal.

În proiectul legislativ suspus dezbaterii Parlamentului, inițiatorii cer ca autoritatea contractantă sî aibă dreptul să solicite, iar operatorul să fie obligat să prezinte deținătorul/beneficiarul acțiunilor la purtător, în situația în care forma de organizare a operatorului economic ofertant/candidat, terț susținător sau subcontractant la procedură este de societate pe acțiuni, cu capital social reprezentat prin acțiuni la purtător.

La Subsecțiunea 2: Paragraful 2: Motive de excludere a candidatului/ofertantului, parlamentarii cer să fie introdus un nou alineat, cu următorul cuprins:

“Autoritatea contractantă este obligată să excludă din procedura de atribuire orice operator economic, organizat ca societate pe acțiuni, al cărui capital social este reprezentat prin acțiuni la purtător și care nu face dovada deținătorului acțiunilor.”

Acest proiect legislativ este al doilea pe această temă după cel inițiat de parlamentari USR tot în această toamnă.

 

cop1

 

Revista – Rasfoieste revista ARENA Constructiilor , editia septembrie (click aici)

TopJobs  –  Oferte locuri de munca in constructii (click aici)

Newsletter – Primesti gratuit stirile ARENA Constructiilor ! click aici!

Sus