Oferte locuri de munca top

Achizitiile publice din UE – reciproc avantajoase

Primul rezultat al celor zece acțiuni prevăzute de Comisia Europeană privind relațiile dintre UE și China s-a concretizat într-un set de orientări menite să asigure o concurență echitabilă, o calitate ridicată și condiții competitive egale pe piețele achizițiilor publice.

Piața achizițiilor publice din UE este deschisă, fiind cea mai mare din lume, cu o valoare estimată la 2 mii de miliarde euro pe an. Pe piețele din ce în ce mai globalizate, achizitorii publici din UE trebuie să dețină instrumente și cunoștințe adecvate pentru a putea gestiona ofertanții din țările din afara UE.

Orientările Comisiei Europene oferă consultanță practică achizitorilor publici din statele membre. Ele vor ajuta achizitorii publici să identifice ofertanții din țările terțe care au acces la piața UE a achizițiilor publice. De asemenea, orientările au în vedere sensibilizarea autorităților contractante cu privire la diferitele instrumente disponibile în setul de instrumente al UE privind achizițiile publice. Acestea includ măsuri care pot fi luate în cazul ofertelor cu prețuri anormal de scăzute, precum și măsuri care să asigure faptul că ofertanții din țările terțe respectă aceleași criterii de calitate ca ofertanții din UE în domenii precum securitatea, standardele de muncă și standardele de mediu.

Vicepreședintele pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate, Jyrki Katainen, a declarat: „Achizitorii publici trebuie să facă alegeri în cunoștință de cauză, având în prim plan interesele cetățenilor UE și utilizând toate instrumentele disponibile pentru a respecta standardele europene. Contrapartida deschiderii noastre va fi posibilitatea întreprinderilor din UE de a licita pentru contracte de achiziții publice în afara UE în condiții de reciprocitate.

Comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a declarat: „Toți ofertanții – europeni sau străini – trebuie să respecte aceleași norme. Achizitorii publici pot utiliza mecanismele de flexibilitate ale cadrului juridic pentru a stabili și aplica standarde de calitate înalte în domeniul social, al mediului și în alte domenii pentru toți ofertanții, indiferent de originea acestora. Aceasta creează un echilibru între ofertanți.

Noile orientări ajută, de asemenea, autoritățile contractante să examineze ofertele în mod eficient, să identifice ofertele cu prețuri anormal de scăzute și să își adapteze achizițiile pentru a alege opțiunea cea mai inovatoare, cea mai socială sau cea mai ecologică.

Orientările se concentrează asupra următoarelor domenii:

* Accesul ofertanților străini: în general, normele UE nu fac distincție între întreprinderile din UE și cele din afara UE. Cu toate acestea, orientările clarifică faptul că numai societățile din țări terțe cu care UE a semnat acorduri internaționale sau bilaterale obligatorii de liber schimb ce includ achizițiile publice au un acces garantat pe piața achizițiilor publice din UE. Societățile din alte țări terțe nu au acces garantat pe piața achizițiilor publice din UE și ar putea fi excluse. În plus, orientările confirmă faptul că statele membre își rezervă dreptul de a restricționa accesul la piețele lor în domeniile apărării și securității.

* Respingerea ofertelor cu prețuri anormal de scăzute: Comisia le reamintește autorităților contractante posibilitatea de a respinge, în temeiul normelor UE, ofertele care par să aibă un preț nejustificat de scăzut. Orientările conțin o listă de verificare a întrebărilor pe care autoritățile le pot adresa ofertantului pentru a obține clarificări cu privire la preț.

* Achiziții publice bazate pe calitate: normele UE în materie de achiziții publice încurajează autoritățile publice să achiziționeze în mod strategic și să pună inovarea, responsabilitatea socială și sustenabilitatea în centrul procedurilor lor de achiziții publice. Aceasta va evita acordarea contractelor exclusiv pe baza celui mai mic preț. Orientările includ exemple concrete de astfel de achiziții strategice și explică modul de stabilire și de aplicare a standardelor sociale, de mediu și de muncă în cadrul procedurii de achiziții. Aceste norme se aplică pentru toate ofertele și indiferent dacă întreprinderile ofertante sunt stabilite sau nu în UE.

*Asistența practică din partea Comisiei: orientările reamintesc, de asemenea, faptul că autoritățile publice pot solicita Comisiei să evalueze compatibilitatea unui proiect cu normele UE privind achizițiile publice înainte de a lua măsuri importante, cum ar fi lansarea unei cereri de oferte pentru lucrările din cadrul proiectului principal sau semnarea unui acord internațional (așa-numitul mecanism de „evaluare ex-ante”) Asistența poate consta, de exemplu, în consiliere cu privire la un preț anormal de scăzut sau la o concepție pe bază de calitate a achizițiilor publice.

Context

Normele UE privind achizițiile publice contribuie la utilizarea mai eficientă a banilor contribuabililor, asigurând atribuirea contractelor de achiziții publice prin proceduri de atribuire transparente, nediscriminatorii și competitive. Ele au fost simplificate și mai mult în 2014, conferind autorităților publice competența de a utiliza achizițiile publice pentru a atinge obiective de mediu, societale sau inovatoare la achiziționarea de bunuri sau servicii. În prezent, piața unică a achizițiilor publice reprezintă o parte semnificativă a economiei UE, cu o valoare estimată la 2 mii de miliarde EUR pe an sau aproximativ 14 % din PIB-ul UE.

În martie 2019, Comisia și Înaltul Reprezentant pentru afaceri externe au adoptat o comunicare comună care a stabilit o nouă „perspectivă strategică UE – China” și a identificat necesitatea unor relații economice mai echilibrate și reciproce între cei doi parteneri. În acest context, Comisia a propus un pachet de măsuri menite să elimine obstacolele din calea unor condiții de concurență echitabile pentru întreprinderile din UE și din afara UE pe piața UE în domeniul achizițiilor publice.

Astfel cum s-a anunțat în comunicarea respectivă, Comisia examinează, de asemenea, modul în care UE ar putea să abordeze în mod adecvat efectele de denaturare ale proprietății de stat și ale finanțării de către stat a întreprinderilor străine pe piața internă a UE. În fine, Comisia își reiterează apelul adresat Parlamentului European și statelor membre de a adopta Instrumentul pentru achiziții publice internaționale înainte de sfârșitul anului 2019 pentru a promova reciprocitatea și a deschide noi oportunități de achiziții publice pentru întreprinderile din UE în țările terțe.

Prezentele orientări se bazează pe Comunicarea „Transformarea achizițiilor publice pentru ca acestea să funcționeze în și pentru Europa”, care a instituit un parteneriat extins cu statele membre în scopul de a spori eficacitatea achizițiilor publice. Cunoașterea și utilizarea oportunităților și a mecanismelor de flexibilitate ale cadrului UE privind achizițiile publice contribuie la consolidarea pieței unice și la obținerea unor condiții de concurență echitabile.

 

 

 

Citiți și:

Va fi ales antreprenorul general pentru construirea a circa 30 mii mp spatii logistice

Proiectare de 120 de mil lei, pentru conducte de gaze

O strada va fi complet transformata cu fonduri europene

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/ iul-aug 2019

Sus