Oferte locuri de munca top

Certificarea proiectantilor, consultantilor si constructorilor – necesara sau nu?

Calitatea precară a proiectelor de construcții, mai ales a celor publice, este o temă de dezbatere fără sfârșit. A cui este vina? Proiectantul, consultantul, constructorul pot pasa responsabilitatea de la unul altul: proiecte tehnice elaborate copypaste, execuție deficitară, folosirea materialelor de calitate slabă. Așa se face că avem destule exemple de drumuri noi care se surpă.

Cum problema calității slabe a proiectelor de investiții publice a devenit de notorietate, în urmă cu trei ani au fost introduse în Legea 10/1995 privind calitatea în construcții trei noi componente ale sistemului calității în construcții. Acestea vizau certificarea tehnico- profesională a proiectanților, consultanților, constructorilor, precum și confirmarea periodică a dreptului de practică pentru specialiștii din construcții care să ateste perfecționarea lor profesională continuă.

După trei ani suntem în același loc.

Degeaba legea a impus confirmarea periodică a dreptului de practică pentru că specialișii nu au unde să urmeze cursurile necesare pentru toate calificările impuse în lege.

În ceea ce privește certificarea tehnico-profesională a proiectanților, consultanților și constructorilor, cei de la Ministerul Dezvoltării spun că ar putea fi încălcate directivele europene. Prevederile din legea românească ”putând fi interpretate ca o eventuală limitare a accesului la anumite profesii sau servicii, sens în care se impune ca demersul de realizare a procedurilor de certificare să fie notificat COM în condițiile legii pentru o corectă abordare”.

În anul 2018 a fost prima prorogare a termenului prevăzut pentru intrarea în vigoare a noilor măsuri privind calitatea în construcții. Atunci Ministerul avea în vedere realizarea unui sistem informatic integrat care să interconecteze diferitele baze de date ale instituțiilor ce gestionează registre naționale relevante.

În perioada decembrie – iunie 2019 în baza acordului dintre Federația Patronatelor Societăților din Constucții și Guvern, organizațiile profesionale și patronale împreună cu o parte dintre universitățile de profil au lucrat la elaborarea unui proiect de act normativ. Dar, din cauza complexității problematicii care acoperă domenii diverse cu incidență în multe acte normative, nu s-a reușit până la acest moment finalizarea unui act normativ general acceptat care să poată să fie notificat la Comisia Europeană.

Totodată, MDRAP a demarat procesul de codificare a legislației din domeniile amenajarea teritoriului, urbanism și construcții, proces care va consta în revizuirea coerentă și corelată a legislației și sistematizarea sa în cadrul unui cod în care va fi integrată  și implicit (parțial) modificată Legea nr.10/1995 privind calitatea în construcții, proces ce va dura circa 18 luni.

În acest context, oficialii MDRAP spun că se impune ca intrarea în vigoare a măsurilor privind certificarea tehnico – profesională și confirmarea periodică a dreptului de practică să fie amânată cu 24 de luni, până la 25 august 2021.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/ iul-aug 2019

3 Comentarii

  1. george said:

    Treaba e simpla,

    Atita vreme cat autoritatile publice nu se intorc impotriva acelor consultanti, proiectanti si/sau constructori care le-au provocat prejudicii putema avea de 1000 de certifcari pentru ca acelasi lucru se va intampla. In momentul in care se va aplica legea ( si aceasta exista) atunci in maxim 2 ani vor disparea cei care lucra prost si ieftin… dar spagutu… cine-l mai ia?

    Nemtii si restul Europie nu fac nimci benevol ci de frica…

  2. Octav said:

    Dar nu se intreaba nimeni de BENEFICIAR si de ISC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    De calitatea slaba a celor care verifica proiectele (beneficiar si verificatori dar nu toti), de imisctiunea politicului din conducerea publica care la mai da cateva orientari NESCRISE angajatilor si aia d emulte ori fraieri pe plantatie ce nu stiu mare lucru.
    De beneficiari care proiecteaza si au PFA-uri care sub alte nume proiecteaza pt constructori (cand este proiectare si executie) sau poate si proiectanti, ca cei din urma sa se asigure de avizarea fara probleme a proiectelor lor!
    Cei care au PFA-uri credeti ca le sta mintea la ce trebuie sa lucreze la jobul de la stat, credeti ca ii supravegheaza cineva?
    De COnsultantii care sunt o adunatura din tara si strainatate, care fac ce le zice si constructorii si patronii, care au poate contracte care daca Constructorul face ecopomie poate si ele sa mai primeasca ceva!!
    Acesti Consultanti care se DIZOLVA dupa executie si nu ii mai gasesti sa ii tragi la raspundere!!!!!!!!!!!!
    Dirigintii de santier sau oamenii Beneficiarului care si ei se dau dupa cum bate vantul!!!!! Si mai primeste si ele ceva!!!! pe parcusr, poate.
    De firmele de proiecatre mici care au angajazti mai putini decat o patiserie (care acum castiga pe banda rulanta ca au la conducere oameni din sri poate, din fostii angajati d el a stat in care sunt bagati pe ascuns si oameni din conducerea actuala sau partide si care gestioneaza proiecte de zeci de km!!!!!!!!!!!!!!
    Nu este posibil ca firme de proiectare de apartament sau patiserie sa poata lucra cu oameni putini si cu oameni cu contracte sau pfa-uri care vin pe la birou cand vor sau sunt chemati, nimeni nu stie in detaliu ce se proiectaeza si la final, lasa ca merge si asa, cu un verificatori care este pensionar\idiot ca sunt si asa ceva cu patalama (ca oameni sunt si in comisiile de specialitate) si care fara scrupule pun stampila, lasa ca merge si asa!
    Firmele de proiectare trebuie sa fie pe catagorii A, B si C.
    Cat. A sa fie cele de top care au MINIM 12 angajati permanenti pe fiecare categorie principala de lucrari drum, pod, consolidarisi lucrari hidrotehnice si eventual electrice (electrice care pot fi mai putini si pot verifica proiectele care le dau in subproiectare ca se si integreaza cu restul proiectului). Restul de angajati pot fi si din afara firmei.
    Aceasta categorie sa poata lua lucrari de la drum local la Autostrazi.
    Catg B sa aiba minim 7-8 angajati pe cat mai sus enumerate, care sa fier permanenti.
    Catg B sa poata participa la drumuri comunale pana la drumuri nationale.
    Catg C firme cu un nr de minim 4-5 angajati permanenti pecateg mai sus amintite de lucrari.
    Catg C maxim drumuri judetene.

    Lucratorii publici care verifica proiectele trebuie sa fie si ei minim 5-6 pe tipurile de lucrari pe care le are o primarie mare sau un Consiliu judetean (ca ei fac si verificari si urmariri de executie si post executie pe perioada de functionare a drumului cand apar stricaciuni care trebuiesc remediate.
    Acesti angajati – nucleul – trebuie sa fie cu experienta, sa fie din executie si din proiectare, nu direct din neant care nu au mai practicat de ani si ani munca pt care au fost scoliti.

  3. Bogdan said:

    Sunt câteva domenii care s-au reglementat de către ANRE , feroviar de către Autoritatea Feroviară, atât în domeniul execuției cât și al proiectării.
    In privința programelor de pregătire continuă a specialiștilor în construcții ,cred că exemplul cel mai bun de urmat este cel al medicilor care pentru desfășurarea activității aduna „puncte” din participarea la simpozioane, prezentări, conferințe etc. și apoi le valorifica pentru prelungirea dreptului de liberă practica

Sus