Heidelberg Cement

Constructorii spanioli ai Lotului 3 Lugoj –Deva ameninta ca vor da statul roman in judecata

Scandalul dintre constructorii spanioli ai Lotului 3 din autostrada Lugoj – Deva și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, nu numai că pare departe de rezolvare, dar s-a și acutizat în ultimele zile.

Pe de o parte, ministrul a decis ca Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva să fie preluat de CNAIR, care să facă în regie proprie lucrările necesare în vederea deschiderii traficului, lucrări despre care ministrul spune că nu au fost executate la termen de către constructorii spanioli.

Pe de altă parte, aceștia susțin că: ”blocajul inventat de autoritățile române din cine știe ce motive obscure ne determină să ne gândim foarte serios să facem plângeri penale și să acționăm statul român în judecată. Abia acum putem înțelege de ce investitorii străini, atrași de promisiunile guvernanților și de imaginea idilică prezentată, după ce ajung în România nu știu cum să fugă mai repede”.

De asemenea, Asocierea ”trebuie să informeze organizațiile europene competente despre această situație, astfel încât să ia măsurile considerate oportune”.

Reprezentanții asocierii Teloxim Con – Comsa – Aldesa Construcciones – Arcadis Eurometudes spun că Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva este finalizat și așteaptă recepția pentru a fi dat în folosință și că ministrul Cuc le-a reziliat contractul într-un mod absolut abuziv.

În loc de recepție, ei spun că au primit două ”scrisori de intimidare, prima cu Actul Adițional al Extinderii Garanțiilor, deja semnat de toți membrii CNAIR și prin care am fost invitați să îl semnăm deși nu se ajunsese la nici un acord cu privire la acest subiect, iar a doua scrisoare conținând o factură cu penalități de 73.000.000 de lei pentru curățarea șanțurilor lucrării în timpul execuției, cu toate că există o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalităţile solicitate”.

”În ceea ce privește recepția lotului 3, CNAIR ne-a transmis că pentru a o autoriza este necesar să extindem perioada de garanție contractuală a Proiectului de la 4 la 10 ani, adică 6 ani suplimentari, fără costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract”, spun reprezentanții Asocierii.

Statul român este acuzat de către constructorii spanioli că a determinat în mod intenționat întârzieri în desfășurarea lucrărilor. ”Piedicile înregistrate de Asociere pe parcursul derulării proiectului, cât și rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată, ridică mari semne de întrebare despre integritatea și buna credință a autorităților statului”, se arată într-un comunicat de presă emis de spanioli.

Măsurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obținerea Acordului de mediu au creat un prejudiciu financiar și au avut impact și asupra termenului de execuție. În septembrie 2017, o decizie luată de Curtea Internațională de Arbitraj a recunoscut extinderea termenului de execuție și a decis ca CNAIR să plătească revendicările antreprenorului în valoare aproximativă de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume, spun constructorii spanioli. Ei susțin că, în urma acestor întâmplări, CNAIR și-a exercitat pe deplin forța într-o manieră absolut abuzivă, încălcând toate clauzele contractuale anterioare, continuând să amenințe Asocierea cu penalități, neconformități, instrucțiuni de remediere.

În decembrie 2017, CNAIR a anunțat că nu dorește să plătească niciuna dintre lucrările executate și ”practic, nu recunoaște Autorizația de Construcție semnată de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului național!”

Deși toate soluțiile tehnice și plățile au fost blocate, Asocierea a continuat să lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractantă a refuzat să facă plățile. Situația a părut că se va schimba în luna mai 2018, când CNAIR a avut o nouă conducere. Blocarea lucrărilor a încetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea întârzierilor, finalizarea și darea în folosință a porțiunii de autostradă.

”Lucrările s-au desfășurat cu o normalitate absolută până când s-a schimbat din nou conducerea CNAIR, și pe la mijlocul lunii iulie 2019 este numită aceeași echipă care anterior a acționat abuziv împotriva noastră. Evident, avem din nou sentimentul că suntem șantajați, numai că, acum lucrările sunt practic finalizate și gata de a fi puse în funcțiune”, afirmă constructorii spanioli.

Asocierea a anunțat pe 12 august că lucrările aferente proiectului au fost finalizate și că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR să nu efectueze recepția proiectului și punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării.

În prezent, constructorii spanioli consideră că CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor și lucrări certificate și aprobate de Inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR.

Record de neconformități pe Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva

Pe acest lot de autostradă au fost identificate 60 de neconformităţi, fapt care ar putea constitui un record, a precizat directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, săptămâna aceasta, într-o conferință de presă. Totuși, a dat asigurări că se poate circula pe acest lot.

În acelați timp, ministrul Răzvan Cuc a afirmat: ”A venit momentul să stăm şi noi un pic verticali şi să nu mai facem tot felul de concesii pentru unele firme care, din păcate, în loc să vină cu o armată de utilaje şi de muncitori vin cu o armată de avocaţi şi încearcă să găsească tot felul de chichiţe avocăţeşti”.
Traficul auto pe lotul 3 nu va fi permis până nu se vor decolmata şanţurile ca să se scurgă apele şi nu se vor monta garduri, pentru ca animalele să nu poată pătrunde pe autostradă.

Oficialii români au afirmat că sunt probleme de calitate pe acest lot. ”Practic, va trebui să luăm măsuri împotriva inginerului consultant, pentru că lucrurile, dacă erau derulate aşa cum erau stipulate în contract, nu cred că ajungeam în situaţia de astăzi. Suntem nevoiţi să ne îndreptăm împotriva consultantului Hill, să cerem un raport special cu privire la derularea acestui contract, în care să prezinte cu dovezi şi probe toate afirmaţiile şi toate măsurile care au fost luate de către dumnealor în toată perioada derulării contractului”, a susținut ministrul Cuc.

Acesta este de părere că beneficiarul îşi va apăra cu siguranţă interesul, și că există riscul de a avea procese în instanţele naţionale. .
Ministrul Răzvan Cuc a anunțat că se va îndrepta penal împotriva consultantului Asocierea Hill International NV- Hill International Bucharest-Proiect Consulting şi a managementului CNAIR, care a făcut până plăţile şi nu a trimis CESTRIN-ul să verifice calitatea lucrărilor.

 

 

 

Citiți și:

Nou turn, in pregatire in Capitala

La primavara va demara un proiect cu aproape 200 de case

Investitori francezi vor construi un nou ansamblu comercial in Capitala

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/ iul-aug 2019

 

Sus
Translate »