Heidelberg Cement

Constructorii spanioli il contrazic pe ministrul Cuc

În războiul declarațiilor dintre ministrul Transporturilor Răzvan Cuc și constructorii spanioli ai Lotului 3 din autostrada Lugoj – Deva, aceștia din urmă susțin că Lotul 3 este pregătit pentru desfășurarea traficului fără niciun pericol pentru utilizatori, întrucât respectă standardele tehnice și de calitate ale unei autostrăzi europene.

Contractul de proiectare și construcție a Lotului 3 a fost atribuit asocierii formate din Teloxim Con SRL, Comsa S.A., Aldesa Construcciones S.A. și Arcadis Eurometudes S.A.

”În opinia Asocierii nu există motive tehnice pentru ca CNAIR să nu efectueze recepţia proiectului. Asocierea a finalizat toate lucrările și confirmă că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepţia lucrării.

De asemenea, Asocierea consideră o imprudență modul de a acţiona al CNAIR din data de 13 august și anume, de a deschide în mod unilateral traficul la Nodul Ilia, în acest caz chiar existând posibilitatea unui risc pentru circulaţia utilizatorilor. Asocierea nu își asuma nicio responsabilitate cu privire la aceasta situaţie având în vedere ca s-a realizat recepţia fără o coordonare corespunzătoare între Părți”, se arată în comunicatul de presă al Asocierii.

Mai mult, constructorul lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva a anunțat că este pregătit să informeze și autoritățile Comisiei Uniunii Europene care finanțează acest proiect, pentru a lua măsurile necesare.

Asocierea dorește să sublinieze inclusiv faptul că ”a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrărilor, luând în considerare nu doar lipsa plăţii lucrărilor efectuate (și certificate pentru plată), ci și nerespectarea de către CNAIR a deciziilor DAB (CAD) (Dispute Adjudication Board/Comisia de Adjudecare a Disputelor), derivate din pretenţiile Asocierii de la începerea lucrărilor, care sunt obligatorii; și nu se pretează la un Proiect de asemenea anvergura și care de altfel este finanţat cu fonduri europene”.

Cum a aratăt situația din partea constructorului

Din punctul de vedere al asocierii, lucrurile au decurs în felul următor: ”După finalizarea lucrărilor, Asocierea a solicitat Inginerului (HILL) – în conformitate cu prevederile contractuale — Recepţia Proiectului. În acest scop, Inginerul a emis o adresă prin care a recunoscut că, în ciuda anumitor defecte de calitate care ar putea fi remediate, lucrarea se afla în situaţia de a fi recepţionată, stabilind cu CNAIR data de 12 august ca dată pentru finalizarea Procedurii de Recepție la Terminarea Lucrărilor.

În zilele de 12 și 13 august s-a încercat efectuarea Recepţiei Lucrării.

În ciuda faptului că de fiecare dată s-a manifestat o voinţă şi o atitudine clară de a realiza Recepţia Lucrării, în cadrul ambelor întâlniri s-au prezentat rapoarte ale Inginerului cu elemente noi care, în conformitate cu spusele Consultantului/Inginerului, nu recomanda efectuarea recepției.

Asocierea susține în continuare că nu există defecte sau probleme care împiedică Recepţia Lucrării şi, în consecinţă, punerea în funcţiune a Autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3; pentru că, dacă există defecte, acestea nu pun în pericol siguranţa și stabilitatea lucrării și, în orice caz, pot fi remediate după Recepţia Lucrărilor.

După refuzul CNAIR de a efectua Recepţia Lucrări, în ciuda absenței unor motive tehnice care împiedică punerea în funcţiune a întregii lucrări, CNAIR solicită în mod expres Asocierii, să permită descărcarea lotului 4 printr-o secţiune a lucrării prevăzută în Proiectul executat de către Asociere (adică Nodul Ilia). Această secțiune pentru care CNAIR solicită să se efectueze recepţia se afla în aceleaşi condiţii tehnice ca și restul lucrarilor; ceea ce face ca acţiunile CNAIR să fie complet contradictorii şi motivate doar de interese politice, în măsura în care, din punct de vedere tehnic, nu există motive pentru a efectua recepţia pentru Nodul Ilia și nu pentru întreaga Lucrare.

De asemenea, Asocierea a adoptat toate măsurile necesare pentru desfășurarea traficului în condiții de siguranţa. Prin urmare, este complet posibilă punerea în funcţiune a întregii secţiuni a Autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3, chiar și cu anumite defecte care pot fi remediate pe parcurs, însă pentru ca acest lucru să fie posibil Beneficiarul ar fi trebuit să coopereze cu Asocierea.

Pe data de 13 august, CNAIR a decis unilateral – la ora 18:00 – deschiderea Nodului Ilia (700 m) la trafic fără acordul Asocierii și fără notificare prealabilă. Angajaţi ai CNAIR s-au prezentat pe secțiunea menţionată pentru a schimba semnalizarea şi pentru a pregăti Nodul Ilia pentru descărcarea traficului de pe lotul adiacent.

În opinia Asocierii, această situaţie este deosebit de gravă, întrucât ar fi efectuată o preluare forțată (şi abuzivă) a secţiunii menţionate de către CNAIR, fără a urma procedura oficială al cărei scop este acela de a garanta siguranţa lucrărilor care urmează a fi puse în funcţiune.

Reprezentanţii Asocierii din șantier au sesizat reprezentanţii CNAIR despre gravitatea acţiunilor fiind nevoiţi în ultimă instanță să înştiințeze și organele de Politie. Înainte de sosirea Poliţiei, reprezentanţii CNAIR au îndepărtat toate echipamentele; însă există o filmare video care demonstrează intervenţia celor de la CNAIR.

Pe 14 august, reprezentanţii CNAIR au intervenit din nou la Nodul Ilia și acesta a fost pus în funcţiune, fără acordul Asocierii. În acest sens, Asocierea nu își asumă nicio responsabilitate pentru punerea în funcţiune fiind o decizie unilaterală a celor de la CNAIR, aceasta din urmă fiind singura responsabilă pentru siguranța traficului în secțiunea menţionată.

CNAIR a exercitat în ultimele zile o presiune disproporționată şi nejustificată asupra membrilor Asocierii, stabilind întâlniri fără preaviz, desfăşurând acţiuni care nu au o bază tehnică sau contractuală, în sensul Recepţiei Lucrării, și nici nu au oferit alternative fezabile pentru a permite ca această lucrare executată și finalizată în mod corespunzător să fie pusă la dispoziţia cetățenilor. Din cauza situaţiei stresante reprezentantul Asocierii a avut nevoie de îngrijiri medicale de urgență și a fost dus cu ambulanța la cel mai apropiat spital din Ilia în jurul orelor 19.

Trebuie menţionat că pană în prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de DAB (aflate în prezent în arbitraj) și lucrări certificate și aprobate de Inginer și neautorizate de CNAIR.

În ciuda situației dificile din ultimele zile, Asocierea a fost în permanenţă deschisă spre rezolvarea fiecarei probleme ridicate de către CNAIR, totul pentru a permite efectuarea Recepţiei Lucrării în condiţiile prevazute de lege, susține asocierea.

 

 

Citiți și:

Oferte reevaluate intr-un proiect rutier de peste 170 mil lei

Au fost autorizate 5 blocuri cu cate 10 niveluri

Tarifele pentru manopera inca nu au crescut cat ar fi trebuit

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/ iul-aug 2019

Un comentariu;

  1. Mark said:

    Ministrul Cuc este scandalagiu de meserie.Se vede cat de coloca este un impostor care da din gura fara noima.De fapt toti ministrii sunt de aceeasi teapa = un guvern de hoti si neispraviti

Sus
Translate »