Oferte locuri de munca top

Cum vad constructorii contextul economico-social

Confirmand estimarile Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii, contextul economico-social general la finalul anului trecut 2017 este caracterizat concis de:

  1. Volumul valoric al activitatii in sectorul de constructii in 2017 a continuat sa scadă mentinand in mod regretabil recesiunea tehnica confirmată de Eurostat la finalul anului 2016. Practic, in 2017, volumul valoric a ajuns la 8,86 miliarde euro, un mimim al perioadei 2008-2017, reducandu-se substantial fata de anul precedent.

 

 

Indicator / An 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

Producție realizată

( mld. Euro)

15,3 11,7 9,7 9,331 9,330 9,360 8,985 10,02 9,64 8,86

Nr mediu

(mii angajați)

414,6 366,6 317,1 313,3 342,6 347,7 348,0 361,6 377,5 384,6

 

Sectorul constructiilor ingineresti s-a redus in 2017 cu 21% ;

Sectorul constructiilor nerezidentiale s-a diminuat cu 12,6%;

Sectorul constructiilor rezidentiale s-a majorat cu 69,7%;

Sectorul lucrarilor de de intretinere si reparatii curente a scazut cu 24,6%;

Sectorul lucrarilor de reparatii capital s-a redus cu 17,7%;

In 2017 statul a investit  doar 26,7 miliarde lei, fata de 29,5 miliarde lei in 2016 si fata de 41,3 miliarde lei in 2015;

  1. Venitul mediu brut pe salariat a fost in 2017 de 512 euro/luna, in crestere cu 6,44% fata de anul precedent in timp ce productivitatea medie anuala a fost de 23.047 euro/salariat, in declin cu 7,3% fata de 2016.
  2. Ponderea in PIB a sectorului de constructii in 2017 a scazut la 4,6 % in conditiile in care potentialul sectorului este de cca 8-9 %.
  3. Revolutia fiscala continua promovata de Guvern in 2017 a amplificat impredictibilitatea in ceea ce priveste echilibrele financiare precare ale societatilor de constructii.
  4. Reforma in achizitii publice nu a fost finalizata in ciuda implementării directivei CE in aprilie 2016. In luna iulie 2017, CE a respins argumentat proiectul de model de contract propus de Guvernul Romaniei, model neagreat de organizațiile patronale si profesionale de profil din tara. In ianuarie 2018, Guvernul a adoptat Modelul de contract national, dupa consultarile cu mediul patronal, cu asistenta BEI, pentru proiecte mai mari de 5 milioane euro.

 

  1. Eșecul relansarii investiționale in 2017 si amputarea investițiilor la rectificarile bugetare au amplificat efectele profund negative in planul mentinerii competitivitatii operatorilor din sector.
  2. Promovarea in mai 2017 a OMT 600/2017 a generat abuzuri grave si dezechilibre inacceptabile pentru societățile de constructii.
  3. Pericolul extrem de mare identificat de viitoarele misiuni de audit ale Comisiei Europene sa se soldeze cu importante corectii financiare pentru proiectele din POIM licitate sub OMT 600/2017, cu impact negativ asupra corectei gestionari a fondurilor europene aferente POIM 2014-2020, avand in vedere ca aceste proiecte vor avea la baza un contract profund dezechilibrat, neaprobat de catre Comisia Europeana si adoptat cu incalcarea unor prevederi legale.
  4. Clarificarea prin Nota a MFE-ANAP in februarie 2018 a aspectelor fiscale pentru proiectele in derulare ca urmare a modificarii Codului fiscal si trecerea contributiilor de la angajator la angajat.
  5. Probleme ale antreprenorilor in ceea ce priveste receptia lucrarilor executate si recuperarea garantiilor, amanate nejustificat de beneficiari.
  6. MDRAP nu a gestionat eficient promovarea Normelor specifice privind certificarea operatorilor din sectorul de constructii.
  7. ARACO a organizat in februarie, 2018 prima sesiune de certificare a capabilitatii societatilor de constructii fiind emise certificate pentru Bog’art SRL Bucuresti, ACI Cluj SA, Recon SA Craiova, DAS SRL Iasi, ELCO SA Botosani, Hidroterm SA Roman, Agriconstruct SRL Bacau.
  8. Acutizarea crizei calitativ – cantitative de personal calificat/necalificat in sector.
  9. In 2017 sectorul de constructii a fost confruntat si cu efectele negative ale:
  • Abuzurilor repetate ale entitatilor achizitoare si ale entitatilor de control dublate de nepromovarea Legii preventiei,
  • Declinului sever al investitiilor publice in cursul perioadei 2016-2017 cu efecte directe in penuria de contracte noi, alterand capabilitatile tehnice si umane ale multor societati,
  • Inexistentei unui minister care sa aiba atributii directe si coerente legate de reglementarile  necesare sectorului de constructii,
  • Faptului ca sectorul de constructii a fost si a ramas, in mare masura, ostatic al mediului politic,
  • Agresivitatii reprezentantilor politici in materie de control al fluxurilor financiare pentru proiectele de constructii.
  • Intarzierilor semnificative in ceea ce priveste receptia lucrarilor si plata creantelor ,
  • Problemelor curente cu care se confrunta proiectele finantate din programele operationale comunitare.
  • Reglementarilor excesive si incoerente pentru sectorul de constructii.

 

PROPUNERILE  ARACO  pentru iesirea din recesiune a sectorului de constructii incepand cu 2018 sunt urmatoarele:

  1. Relansarea urgenta, substantiala si responsabila a investitiilor publice, a POIM si a celorlalte programe operationale comunitare cu efecte benefice directe in planul dezvoltarii infrastructurii de transport, infrastructurii hidroenergetice, proiectelor edilitare, infrastructurii termo energetice si de transport energetic, infrastructurii de sanatate, infrastructurii educationale etc. Prioritatea trebuie pusa pe proiecte, ceea ce va amplifica si atragerea de fonduri comunitare !
  2. Organizarea cat mai rapida a licitatiilor in 2018 si semnarea contractelor odata cu asigurarea finantarilor aferente.
  3. Clarificarea aspectelor legate de split TVA intr-un sector unde perioada medie de incasare a creantelor este de 7 luni.
  4. Corelarea prevederilor din Codul de procedura fiscala cu cele din Legea insolventei astfel incat societatile de constructii aflate in insolventa sa poata participa in procedurile de achizitii publice.
  5. Monitorizarea dinamica a demersurilor de “etatizare” a unor activitati de constructii de catre CNAIR, PMB si alte autoritati contractante nationale sau locale urmata de interventiile necesare la Guvern, Consiliul Concurentei si CE.
  6. Reluarea negocierilor cu mediul patronal si profesional asupra proiectului de Cod al Urbanismului, Amenajarii Teritoriului si Constructiilor promovat de MDRAPFE din 2016.
  7. Inceperea negocierilor asupra Normelor privind certificarea profesionala a operatorilor din sectorul de constructii in baza Legii Calitatii actualizata.
  8. Protejarea mecanismului sectorial de protectie sociala a personalului din constructii in perioada timpului nefavorabil prin Casa Sociala a Constructorilor, membra a Asociatiei Europene a Institutiilor Paritare, unde ARACO este membru fondator.
  9. Promovarea unor masuri care sa limiteze efectele negative ale Directivei privind detasarea muncitorilor actualizata.
  10. Convenirea si promovarea unor masuri sustenabile impreuna cu Guvernul si autoritatile locale pentru contracararea crizei de personal calificat/necalificat
  11. Promovarea unor masuri concrete care sa viabilizeze demersurile in planul invatamantului dual in constructii.
  12. Reactivarea substantiala a activitatilor clusterului format in 2015 de organizatiile patronal-profesionale din sectorul de constructii.
  13. Promovarea in structura Guvernului a unei entitati care sa aiba atributii/responsabilitati directe si coerente legate de reglementarile necesare sectorului de constructii.

 

Citiți și:

Oferta reanalizata pentru proiectarea unui spital

Contract de 19 mil euro pentru finalizarea unei centuri ocolitoare

Doua drumuri judetene vor fi reabilitate cu peste 13 mil euro

 

Cititi revista ARENA Constructiilor nr 1/martie 2018

Sus