Oferte locuri de munca top

Metroul catre Otopeni risca sa piarda finantarea europeana

Banii europeni pentru Magistrala 6 de metrou riscă să fie pierduți dacă nu sunt cheltuiți în termenul stabilit. Lucrările ar fi trebuit să înceapă de la mijlocul anului trecut, urmând să fie finalizate în 2023.

Comisia Europeană a aprobat anul trecut prin Programul Operațional Regional o o co-finanțare de 517 milioane de euro. Finanțarea este pentru tronsonul din viitoarea magistrala M6, cuprins între stațiile 1  Mai și stația Tokyo (Băneasa Shopping City).

Fostul Comisar european pentru dezvoltare regională, Corina Crețu, actual europarlamentar, a avertizat pe pagina sa de Facebook: ” În februarie 2019 am semnat, în calitate de comisar european pentru politică regională, alocarea a peste jumătate de miliard de euro (517 milioane euro) pentru construcţia liniei de metrou 6. Am avut zeci de şedinţe cu DG Regio şi cu autorităţile române până am ajuns la această decizie, pe care am urgentat-o tocmai pentru ca banii să fie folosiţi cât mai devreme şi să înceapă lucrările (….) Grav este că deşi lucrările ar fi trebuit să înceapă de la mijlocul anului trecut, suntem la peste un an distanţă de la acest moment şi M6 nu are nici acum contract semnat, deşi licitaţia este lansată din martie 2019. Iar dacă lucrările nu se finalizează până în 2023, România va pierde definitiv banii alocaţi”.

Recent, într-o informare trimisă de comisarul european pentru reforme și coeziune Elisa Ferreira, se arată că în ce privește M6, până în prezent nu au fost făcute achizițiile publice, nu este selectată firma constructoare, iar pentru secțiunea a doua, anume Tokyo – Aeroportul Otopeni, nu este nici măcar definitivată documentația de licitație.

„În cadrul proiectului «Construcția magistralei de metrou M6 (1 Mai — Otopeni)» din București, Fondul de coeziune sprijină construcția tronsonului cuprins între stațiile 1 Mai și Tokyo cu un grant în valoare de 517 milioane euro, în timp ce restul proiectului este finanțat din fonduri publice și private naționale” scrie Elisa Ferreira.

În conformitate cu principiile gestiunii partajate, statele membre sunt responsabile de punerea în aplicare a proiectelor finanțate din Fondul de coeziune, prin utilizarea sistemelor lor de gestiune și control.

Serviciile Comisiei au consultat autoritățile române, care le-au furnizat următoarele informații:

* Achiziția de terenuri: se prevede că cea de a treia procedură de achiziții publice va avea loc în curând. Procedurile anterioare au fost anulate din motive judiciare și administrative.

* Contractul de proiectare și construire a tronsonului cuprins între stațiile 1 Mai și Tokyo: procedura de achiziții publice a fost lansată la 15 martie 2019. În urma unei contestații depuse de un ofertant necalificat, procedura este încă în curs de desfășurare.

* Contractul de proiectare și construcție a stației Tokyo în direcția Otopeni: anunțurile de participare la licitație și documentația sunt în prezent în curs de examinare de către autoritatea contractantă.

Magistrala M6 mai beneficiază și de o finanțare de circa 317 milioane de euro, printr-un credit acordat de Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională.

 

 

 

 

 

Citiți revista ARENA Construcțiilor nr. 5/iulie-august 2020

Sus